رخ اول: Escape room (اسکیپ روم) یا اتاق فرار چیست؟

رخ اول: Escape room (اسکیپ روم) یا اتاق فرار چیست؟

احتمالا تا به حال بارها و بارها در حین تماشای فیلم ها و سریال ها از خود پرسیده اید که من اگر جای قهرمان داستان بودم چه می کردم؟ آیا می توانستم به خوبی از پس چالش های پیش رو برآیم؟

امروزه این فرصت مهیا شده است تا در فضای واقعی، شخصیت اصلی داستان باشید و خودتان را محک بزنید و ببینید در شرایط بحرانی چگونه عمل خواهید کرد. برای این کار، به همراه کسانی که در چنین شرایطی می توانید روی کمکشان حساب کنید، به اسکیپ روم بروید! انگار وسط یک فیلم جنایی – هیجانی هالیوودی از خواب بیدار شده‌اید!

اتاق فرار یا Escape room (اسکیپ روم)، یا بازی فرار عنوان یک سرگرمی جذاب و ماجراجویانه است. در این بازی به همراه چند تن از دوستانتان یا اعضای خانواده به عنوان بازیگران اصلی و قهرمان های واقعی داستان باید با استفاده از سرنخ ها، نکات و استراتژی ها، به حل معما ها و پازل ها بپردازید و بازی را به پایان برسانید. همان طور که ژانر ها و سناریو های مختلفی در سریال ها و فیلم های سینمایی وجود دارد و بازیگران نقش های متفاوتی را ایفا می کنند؛ اتاق های فرار هم، هر کدام ژانر و داستان متفاوتی دارند و شما نقش های متفاوتی رو با اهداف مختلفی تجربه می کنید.

معماها در جای جای بازی وجود دارد و بازیکنان باید در مدت زمان مشخص آن ها را بیابند و حل کنند. این بازی به صورت فضا های متفاوتی از قبیل سلول های زندان، رستوران، هتل، کلبه دورافتاده و امثالهم طراحی می شود. هر یک از این فضا ها سناریوی خاصی دارند و هدف خاصی را دنبال می کنند. تنوع سناریو ها به نحوی است که به سلیقه تمام افراد جامعه پاسخ داده شود. در یک بازی اسکیپ روم به شما ماموریت فرار از زندان می دهند، در دیگری باید از دست یک قاتل زنجیره ای فرار کنید و در جایی دیگر در نقش کارآگاه به دنبال قاتل بگردید و حتی ممکن است شما را داخل یک رستوران متروکه، دست و پا بسته رها کنند و … . بازیکنان اغلب در دنیایی غوطه ور می شوند که برای اجرای ماموریت خود و فرار از اتاق، باید شخصیت ها را به خوبی مجسم کنند.

اسکیپ روم - اتاق فرار

کلیاتی در مورد اتاق فرار

اتاق فرار در ابتدا با هدف ایجاد سرگرمی ای عملی برای جوانان ایجاد شد تا کمی از کامپیوتر و کنسول های بازی فاصله گرفته و فعالیت های ذهنی و بدنی عملی داشته باشند.
اگر طرفدار بازی‌های فکری و هیجانی هستید، این یک فرصت بی‌نظیر برای تخلیه هیجان و همچنین محک زدن هوش و ذکاوت شما در مواقع لزوم و تحت استرس است.

اتاق فرار در واقع یک بازی گروهی است که معمولا می‌تواند بین ۴ تا ۱۰ نفر بازیکن داشته باشد. تم و داستان بازی قبل از ورود به اتاق برای شما گفته می شود. پس از آن، این شما هستید که سرنوشت را رقم می زنید.

برای حل سوالات احتیاج به علم خاص یا مهارت خاص ندارید. قرار نیست این اتاق رو دانشمند ها حل کنند. احتیاجی به حفظ جدول تناوبی یا حل معادلات پیچیده ی ریاضی ندارید. در نظر داشته باشید اتاق ها برای عموم مردم طراحی شده و برای حل سوالات، سواد در حد ابتدایی که توانایی ضرب و تقسیم و جمع و تفریق را داشته باشید، کفایت می کند. اطلاعات بیشتر اگر نیاز باشد در سرنخ ها وجود دارد و خود بازی آن را به شما می دهد.

در اتاق فرار قرار نیست از زور بازو استفاده کنید. وسایل گرمایشی یا سرمایشی داخل اتاق ها از بازی خارج هستند. تعدادی از اشیاء علامت دنت تاچ یا دست نزنید دارند که شما برای حل سوالات احتیاجی به جا به جایی این ها ندارید. اما این به این معنی نیست که نقشی در بازی هم ندارند. با سه هدف این وسایل وجود دارند؛ یا برای فضاسازی بهتر اتاق و القای حس و حال هوای سناریو یا خودشان مستقیما سرنخی هستند برای حل سوالات یا اینکه باید شی ء دیگری به آن ها نزدیک کرد که مکانیسمی فعال شود.

اتاق فرار از آن دست بازی‌ هاست که نمی‌توان تنها یا دو نفره انجامش داد. برای حل معما باید یک تیم تشکیل دهید و از فکر و توانایی همه اعضا برای فرار از اتاق استفاده کنید. در غیر این صورت فرار غیر ممکن خواهد بود.

هم چنین تعداد بالا تضمینی برای فرار به موقع شما از اتاق نخواهد بود. برای فرار باید بین اعضای تیم همبستگی و تعامل بالایی باشد. اتاق فرار آزمون خوبی برای تیم ورک (کار تیمی) و سنجش قابلیت هماهنگی با تیم برای تمام اعضای اتاق است. از آن به منظور تمرین و تیم سازی برای شرکت ها و گروه های حرفه ای دیگر نیز استفاده می شود. دلیل اصلی آن هم، تقویت ارتباط و اعتماد و همکاری است.

شما تایم محدودی بای خروج از اتاق فرار دارید و در تمام طول بازی زمان باقیمانده ی شما به وسیله ی نمایشگر هایی به شما نشان داده خواهد شد.

اتاق های فرار در ایران، در قالب باشگاه بازی های فکری زیر نظر کمیته اتاق فرار انجمن بازی‌ های فکری فدراسیون ورزش های همگانی هستند. 

مخاطبان اتاق فرار

طرفداران اتاق فرار قشر خاصی از جامعه نیستند و این بازی به عنوان اعتیادآور ترین و یکی از پرطرفدار ترین سرگرمی های جهان شناخته می شود که قادر است عموم افراد جامعه را تحت تاثیر قرار دهد. مخاطبین اصلی معمولا گروه های دوستانه یا خانوادگی هستند؛ اما در حال حاضر بازی اتاق فرار به مدارس و دانشگاه ها، شرکت ها و سازمان های بزرگ، مراسم ها و مناسبت ها هم راه پیدا کرده است، البته با ساختاری متفاوت اما مرتبط این اتفاق می افتد.

با این حال محدوده سنی اکثریت شرکت کنندگان در بازی اتاق فرار از ۱۵ سال تا ۴۰ سال است. از آنجایی که بازی ها نیز مانند فیلم ها می توانند، تأثیرات منفی و حتی مخربی را بر مخاطبان خود داشته باشند، طراحان اتاق فرار نیز در مشخص کردن محدوده سنی با توجه به ژانر و سناریوی بازی به خصوص برای کودکان و نوجوانان دقت کافی را داشته اند و همیشه آن را یادآور می شوند.

جذابیت اتاق فرار

در اتاق فرار با یافتن هر سرنخ هیجانی غیر قابل وصف برای بازیکنان پدید می آید، باز شدن هر قفل، باز شدن دریچه ای به دنیای ناشناخته هاست، پشت هر قفل اتفاقی است که پیش از آن بازیکنان هیچ اطلاعی از آن نداشته اند. در لحظه تجربه کردن ناشناخته ها و اتفاقات دور از انتظار، خاطرات خوشی را رقم می زند. افزایش تمرکز، بهبود عملکرد در شرایط خاص و تقویت روحیه ی تیمی از دیگر مزایای این بازی است.

اشتراک‌گذاری

دقیقا یادم نمیاد اولین بازی رومیزی رو که بازی کردم چند ساله بودم، اما فکر میکنم حدودا 12،13 ساله بودم که به بقیه بازی یاد می دادم. اون موقع ها اعتقاد داشتم هر کی شطرنج بلد باشه، بقیه ی بازی های فکری رو هم بهتر بازی می کنه! از طرف شهرداری تو برنامه های مختلف سعی می کردم از بازی ها برای مردم بگم و ی تعداد بازی یادشون بدم. گذشت و گذشت و گذشت و الان بهم می گند روانشناس! تو دو تا از بهترین دانشگاه های ایران درس خوندم و کلی چیز یاد گرفتم . تو تمام این مدت این علاقه به بازی و خصوصا بازی های رومیزی کنارم موند. عاشق بازی مافیام و حس می کنم تو بازی های رومیزی و مافیا خیلی خوبم، ادعا نمی کنم که می برم ولی مطئنم وقتی باهام بازی می کنید بهتون خوش میگذره. اسکیپ روم یا اتاق فرار رو هم خیلی دوست دارم، کلا با هر چیزی که توش خودم رو به چالش بکشم حال می کنم. بازی رومیزی همیشه بهونه ای بوده که کمک کنه کنار کسایی که دوستشون دارم بهمون خوش بگذره. همین دوستایی که اینجا درباره شون می خونید و کل دوست دیگه که اینجا نیستند به همین بهونه وارد زندگیم شدند. قرار اینجا یاد بگیریم چطوری بازی کنیم، چطوری زندگی کنیم وچطوری تعامل کنیم با بقیه، همش به بهونه ی بازی رومیزی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *