رخ ششم: آشــــنایی با انواع قفل ها

رخ ششم: آشنایی با انواع قفل ها

همان طور که قبلا اشاره کردیم، یک اتاق فرار استاندارد از تنوع قفلی مناسبی بر خوردار است. تنوع قفلی در واقع در پی معماهای متفاوت می آید. این امر اهمیت کار تیمی و مکمل بودن اعضای تیم ها را بیشتر می کند. انواع مختلف قفل باعث، نشاط یا به تعبیر دیگر کمتر خسته شدن افراد در حین حل معماها می شود زیرا باید به دنبال سرنخ های متغیری بگردند. در ابتدای هر اتاق فرار، آموزش باز کردن قفل ها به مخاطبان داده می شود؛ با این حال لازم دانستیم کمی در این رابطه توضیح داده و نکات مهمی را ذکر کنیم.

انواع قفل در اتاق فرار

قفل های عددی

قفل های عددی، قفل های سه رقمی و چهار رقمی هستند که عموما شما باید اعداد را روی خط شیار قرار داده (به ترتیب از بالا به پایین) و سپس بسته به یا شاسی روی قفل را فشار داده یا زبانه قفل را به بالا کشید.
در این گونه قفل ها طبیعتا باید دنبال عدد باشید. پس هر عدد سه رقمی و چهار رقمی که دیدید، سریعا آن را امتحان کنید.

قفل جهتی

قبل از هر چیز بدانید برای اینکه رمز این قفل را وارد کنید، باید دو مرتبه، زبانه ی قفل را به پایین فشار دهید.
برای حل این نوع قفل دنبال جهت باشید، تصاویر داخل قاب عکس ها، جهت قرار گیری مجسمه ها و اشیاء از الگو های پر استفاده در اتاق های فرار هستند.

قفل تاریخی

به دنبال تاریخ باشید. دقت کنید که برای زدن عدد سال فقط به دو رقم احتیاج دارید. در یادداشت ها و روزنامه های موجود در اتاق، عموما این رمز وجود دارد که در اکثر مواقع شما باید تاریخ دیگری را کم کرده یا جمع کنید و آن جواب نهایی است که باید وارد کنید.

قفل فشاری

فریب اعداد روی آن را نخورید. در نود و نه درصد مواقع باید به دنبال یک الگوی دو در پنج باشید. هر جایی به چشمتان دو ردیف پنج تایی خورد، بدانید قریب به یقین جواب قفل فشاری است. قفسه های پر شده الگوی پر کاربرد اسن قفل است. در این قفل تکرار و ترتیب اعداد اهمیت ندارد و صرف فشار دادن یا ندادن یک عدد (مکان) مهم است.
نکته: در سوالات دشوار این دسته از قفل ها، از ترکیب چند الگوی دو در پنج استفاده می شود.

قفل عددی رنگی

تفاوت این قفل با قفل های عددی ساده در اهمیت رنگ هاست. همان طور که گفتیم در قفل عددی، ترتیب اعداد مهم است اما در واقع در این نوع قفل، رنگ کار ترتیب اعداد را انجام می دهد. عموما در این دسته از قفل ها، شما باید تعداد شیء های رنگی یا مشخص شده با یک رنگ خاص را بر شمارید.
در بعضی از اتاق فرار ها برای بعضی رنگ ها، شیء راهنما را هم بایدحساب کرده و جواب تعداد موجود به اضافه یک (شی ء راهنما) پاسخ صحیح است.

قفل گاو صندوقی

اولین نکته ریست کردن قفل است! دو دور آن را بچرخانید تا ریست شده و بتوانید رمز جدید را وارد کنید.
رمز اول را ساعت گرد (به راست) رمز دوم و سوم را پاد ساعت گرد (به چپ) و رمز چهارم را مجددا ساعت گرد (به راست) بچرخانید.
سپس زبانه را به سمت بالا کشیده و قفل را باز کنید.
نکته: همیشه در هر نوع قفل گاو صندوقی،خواه عددی باشد خواه حرفی و خواه شکلی، ترتیب گفته شده صدق می کند و رمز دوم و سوم یکسان است. یعنی عدد دوم را که زدیم، صفحه ی روی قفل را یک دور کامل می چرخانیم.
پس هر جا دو عدد تکراری دیدید، یاد دو عدد وسط قفل گاو صندوقی بیفتید.

قفل ۴ حرفی

خیلی ساده به دنبال حروف باید بگردید. حروف پاسخ را روی خط شیار (ترتیب از بالا به پایین است.) سپس زبانه قفل را به بالا کشیده و آن را باز کنید.
نکته: پس از کمی تجربه خواهید یافت که بعد از مشاهده ی قفل حروفی، حروف آن را هم نگاه کنید. زیرا دایره ی حروف این قفل محدود است، پس در ادامه می دانید حدودا دنبال چه حروفی باید بگردید!

قفل ۴ آیتمی

هر جا عدد هایی به صورت مربعی در کنار هم قرار گرفته دیدید، یاد این قفل بیتید. در تعداد زیادی از این قفل ها عدد ها اعشار دارند پس دردسر زیادی برای فهمیدن جواب این قفل ها ندارید، نکته ی مهم وارد کردن رمز آن به شکل صحیح (مقابل ضربدر) است. اصل کار شما تشخیص الگوی مربعی اعداد است.

قفل ۵ حرفی

کاملا مشابه قفل ۴ حرفی است با این تفاوت که از ۵ حرف تشکیل شده است. پس می توانید همان توضیحات را یکبار دیگر بخوانید!

اشتراک‌گذاری

دقیقا یادم نمیاد اولین بازی رومیزی رو که بازی کردم چند ساله بودم، اما فکر میکنم حدودا 12،13 ساله بودم که به بقیه بازی یاد می دادم. اون موقع ها اعتقاد داشتم هر کی شطرنج بلد باشه، بقیه ی بازی های فکری رو هم بهتر بازی می کنه! از طرف شهرداری تو برنامه های مختلف سعی می کردم از بازی ها برای مردم بگم و ی تعداد بازی یادشون بدم. گذشت و گذشت و گذشت و الان بهم می گند روانشناس! تو دو تا از بهترین دانشگاه های ایران درس خوندم و کلی چیز یاد گرفتم . تو تمام این مدت این علاقه به بازی و خصوصا بازی های رومیزی کنارم موند. عاشق بازی مافیام و حس می کنم تو بازی های رومیزی و مافیا خیلی خوبم، ادعا نمی کنم که می برم ولی مطئنم وقتی باهام بازی می کنید بهتون خوش میگذره. اسکیپ روم یا اتاق فرار رو هم خیلی دوست دارم، کلا با هر چیزی که توش خودم رو به چالش بکشم حال می کنم. بازی رومیزی همیشه بهونه ای بوده که کمک کنه کنار کسایی که دوستشون دارم بهمون خوش بگذره. همین دوستایی که اینجا درباره شون می خونید و کل دوست دیگه که اینجا نیستند به همین بهونه وارد زندگیم شدند. قرار اینجا یاد بگیریم چطوری بازی کنیم، چطوری زندگی کنیم وچطوری تعامل کنیم با بقیه، همش به بهونه ی بازی رومیزی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *