رخ چهارم: یک اتاق فرار از چه ارکانی تشکیل شده است؟

ارکان اتاق فرار

به صورت کلی بازی اتاق فرار را می‌توان به چهار بخش مختلف تقسیم کرد. بنابراین هر بخش را به شما معرفی می‌کنیم تا بیشتر با آنها آشنا شوید.

سناریو

یکی از مهم‌ترین بخش‌های بازی اتاق فرار سناریو یا داستان بازی است. اگر یک سناریو به خوبی طراحی شده باشد، قطعا از آن لذت خواهید برد. سناریو‌های قوی را می‌توانید با توجه به نظرات دیگران پیدا کنید. یا به سناریو های معرفی ما که در آینده در سایت قرار خواهد گرفت، نگاهی بیندازید. بازی های استاندارد رابطه معما ها با سناریو قوی و منطقی است که منجر به لذت بیشتر حل سوالات و ارتباط گیری بهتر با بازی می شود. یک بازی خوب و استاندارد، بازی است که شما حین بازی متوجه سناریوی بازی بشوید و با سناریو تا انتها پیش بیایید و در انتها سناریو را به پایان برسانید.
البته باید بدانید که سناریو‌ها شبیه به هم نیستند. تقریبا هر سناریو را می‌توان در شش ژانر مختلف نوشت. هیجان انگیز، ترسناک، معمایی، جنایی، کاراگاهی و فانتزی. آگاهی از ژانر بازی، انتظاراتی که از اتاق دارید را معقول تر می کند و می توانید هنگام انتخاب اتاق، با توجه به سلیقه تان، مناسب ترین اتاق را انتخاب کنید.

محیط بازی

محیط بازی یا فضاسازی اتاق یکی از مهم‌ترین بخش های بازی است. طراحی محیط بازی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. یک محیط بازی بسیار حرفه‌ای می‌تواند حس ترس، هیجان و یا رمز و راز را به شما تلقین کند. یک طراحی استاندارد، به شما این حس را منتقل می‌کند که انگار در دنیای واقعی دچار این مشکلات شده‌اید. وظیفه القای حال و هوای بازی با محیط بازی است و تمام جذابیت بصری حین تجربه ی اتاق فرار را این فضا سازی برای ما فراهم می کند.

چگونگی استفاده از فضاسازی بازی برای طرح و حل معماها، هنر سازندگان اتاق فرار است که باعث به وجود آمدن مخاطبان می شود.

اپراتور بازی

اپراتور یا گیم مستر بازی اتاق فرار در لذت بردن شما از اتاق نقش بسزایی دارد. او کسی است که از دور بازی را نگاه می‌کند و بر آن نظارت دارد. اپراتور وظیفه دارد که به عنوان مثال در هنگام ورود به اتاق از دستگاه مه ساز استفاده کند و یا در قسمتی از بازی صدای وحشتناک را پخش کند. علاوه بر همه این‌ها، اپراتور بازی کسی است که اگر دچار مشکل شدید می‌توانید از او کمک بگیرید. اپراتور ها قبل از بازی معمولا داستان بازی را برایتان تعریف می کنند و در طول بازی از طریق دوربین ها، شما را همراهی می کنند تا در صورت نیاز به شما راهنمایی کنند. اپراتور ها دوست دارند شما حین بازی بیشترین لذت را ببرید پس با آن ها همکاری کنید و به حرف هایشان خوب گوش کنید.

اگر در حین بازی مشکلی بوجود بیاید و بخواهید آن را ترک کنید، باید با اپراتور هماهنگ کنید. حتی گاهی ممکن است در حین روند بازی مشکلی برای طراحی صحنه به وجود بیاید. در این گونه موارد نیز اپراتور مشکلاتتان را حل می کند.

اپراتور خوب می تواند عیب های یک اتاق فرار را پوشش دهد و اپراتور بد هم می تواند یک اتاق خوب را زمین بزند. دادن راهنمایی های به موقع، برخورد خوب و انرژی بخش، چگونگی تعریف داستان بازی از مهم ترین مواردی است که فرق اپراتور ها را مشخص می کند.

اسکیپ روم - اتاق فرار

معما ها

مهم ترین رکن اتاق فرار است. به تنهایی می تواند میزان لذتی که از اتاق می برید را تعیین کند. میزان معما ها و کیفیت معما ها بسیار مهم است. حتی اگر سایر ارکان دیگر کمی لنگ بزند اما این بخش خوب باشد، شما در انتها از انتخاب اتاق راضی خواهید بود. یک اتاق استاندارد معماهای متنوعی دارد و در طول بازی با قفل های متنوعی رو به رو خواهید شد. برای آشنایی با قفل ها می توانید رخ ششم را مطالعه کنید.

گروه های شرکت کننده

آخرین رکن یک اتاق، خودتان و گروه همراهتان هست. هر چقدر که یک اتاق خوب باشد، اگر خودتان و همراهانتان شرایطش را نداشته باشید، از اتاق لذت نخواهید برد. تلاش نکنید کسانی که به این بازی علاقه ندارند را همراه خود کنید. وجود افراد ناسازگار، ظلم به خودتان است و فقط شما را آزرده و خسته می کند. افرادی که دائما غر می زنند، ایراد می گیرند، همکاری و همراهی نمی کنند و افرادی که خودخواه هستند و فقط سعی بر این دارند تنهایی همه ی کار ها را انجام دهند، روحیه ی تیمی ندارند و فقط به خودشان فکر می کنند، نمونه ای از افراد ناسازگار هستند. به این ترتیب با همراهی این گونه افراد، اتاق فرار برای شما لذت بخش نخواهد بود. همراهان خوب هم، همه چیز را بر عکس می کند.

اشتراک‌گذاری

دقیقا یادم نمیاد اولین بازی رومیزی رو که بازی کردم چند ساله بودم، اما فکر میکنم حدودا 12،13 ساله بودم که به بقیه بازی یاد می دادم. اون موقع ها اعتقاد داشتم هر کی شطرنج بلد باشه، بقیه ی بازی های فکری رو هم بهتر بازی می کنه! از طرف شهرداری تو برنامه های مختلف سعی می کردم از بازی ها برای مردم بگم و ی تعداد بازی یادشون بدم. گذشت و گذشت و گذشت و الان بهم می گند روانشناس! تو دو تا از بهترین دانشگاه های ایران درس خوندم و کلی چیز یاد گرفتم . تو تمام این مدت این علاقه به بازی و خصوصا بازی های رومیزی کنارم موند. عاشق بازی مافیام و حس می کنم تو بازی های رومیزی و مافیا خیلی خوبم، ادعا نمی کنم که می برم ولی مطئنم وقتی باهام بازی می کنید بهتون خوش میگذره. اسکیپ روم یا اتاق فرار رو هم خیلی دوست دارم، کلا با هر چیزی که توش خودم رو به چالش بکشم حال می کنم. بازی رومیزی همیشه بهونه ای بوده که کمک کنه کنار کسایی که دوستشون دارم بهمون خوش بگذره. همین دوستایی که اینجا درباره شون می خونید و کل دوست دیگه که اینجا نیستند به همین بهونه وارد زندگیم شدند. قرار اینجا یاد بگیریم چطوری بازی کنیم، چطوری زندگی کنیم وچطوری تعامل کنیم با بقیه، همش به بهونه ی بازی رومیزی!

یک نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *