رخ هشتم: تاریخچه اتاق فرار

اتاق فرار از کجا به وجود آمد؟

شاید برایتان جای سوال باشد که اصلا چنین ایده ناب و زیبایی از کجا نشات گرفته است؟ بازی اتاق فرار ریشه در بازی های ماجراجویی دهه ۸۰ و ۹۰ دارد ، اما داستان از سال ۲۰۰۴ زمانی آغاز شد که یک ژاپنی به نام توشیمیتسو تاکاگی یک بازی ویدیویی را ایجاد کرد، به نام اتاق زرشکی. به دنبال این بازی، چندین بازی مشابه با گیم پلی مشابه متولد شدند. این ژانر جدید escape the room (از اتاق فرار کن) نام داشت و مفهوم خاصی داشت: بازیکنان با جستجوی سرنخ ها و حل معما ها در اتاق می گردند تا از آنجا خارج شوند.

چند سال بعد ، در سال ۲۰۰۷ ، یک بازی فرار دیگر ساخته شد اما این بار یک تفاوت بزرگ وجود داشت، این بازی واقعی بود! در منطقه سیلیکون ولی آمریکا بازی اتاق فرار توسط گروهی از برنامه نویسان سیستم با مدیریت Takao Kato (تاکائو کاتو) و انتشارات SCRAP ساخته شد. کاتو مفهوم «بازی های واقعی فرار» را توسعه داد، اما این موارد بیشتر رویدادهایی در باشگاه های شبانه بود و کمی فقط شبیه آنچه این روزها اتاق فرار می نامیم، بود. این اتاق‌های فرار به صورت موقتی در مکان‌های تفریحی پدیدار می‌شدند و نوع بازی این گونه بود که طراحان اشیا و راهنمایی‌های لازم را در گوشه و کنار پنهان می‌کردند و بازیکنان با پیدا کردن آنها باید از آن محیط خارج می شدند.پس از آن، ایده کاتو موفقیت آمیز شد و او حتی یک برند تجاری منحصر به فرد ایجاد کرد.
بازی واقعی فرار (همانطور که وی آن را صدا می زد) هنوز هم اجرا می شود و همچنان در چندین شهر ژاپن و چین یافت می شود. تا چهار سال اتاق فرار در انحصار ژاپنی‌ها بود. سرانجام در سال ۲۰۱۱، برای اولین بار بازی اتاق فرار از ژاپن خارج شد و سر از سنگاپور در آورد.

در سال ۲۰۱۱ ، اولین بازی فرار مجارستانی ParaPark آغاز شد – برخی منابع این مکان را اولین بازی واقعی اتاق فرار در جهان می دانند. Attila Gyurkovics ، مخترع ParaPark ، نیز از بازی های ویدیویی الهام گرفت.

در سال ۲۰۱۲ یک استاد فیزیک سوئیسی یک بازی فرار علمی برای دانش آموزانش ایجاد کرد. این بازی بعدها به نام اتاق های ماجراجویی (Adventure Rooms) به عموم مردم در ۲۰ کشور ارایه شد. اتاق های ماجراجویی شامل پازل های علمی بودند و سناریوهای متفاوتی داشتند.

هم چنین در سال ۲۰۱۲ یکی از دوستان تاکائو کاتو، به نام کائوزو ایوانا، به نوعی خیانت کرد و پروژه اتاق فرار را به آمریکا برد. از آنجا بود که اتاق فرار بسیار همه گیر شد و بسیاری از کشور‌های مختلف آن را اجرا کردند.

بر اساس آمار در سپتامبر ۲۰۱۷ بیش از ۸۰۰۰ اتاق فرار در سراسر دنیا وجود داشتند و روند افزایش آنها ادامه دارد. این بازی به محبوبیت خوبی دست پیدا کرده و توانسته مشاغل زیادی را نیز ایجاد کند. امروزه بالغ بر صد اتاق فرار در ایران وجود دارد.

اسکیپ روم - اتاق فرار

اسکیپ روم در ایران

در بهار سال ۱۳۹۵ اولین اتاق فرار در ایران ایجاد شد و کم کم اشکال مختلفی از آن به وجود آمد. بعد از گذشت مدتی کوتاه این اتاق ها افزایش یافتند و امروزه تعداد زیادی از آن ها در شهرهای مختلف ایران شامل تهران، اهواز، شیراز، اصفهان، مشهد، کرج، چالوس ،کرمان، رشت و … وجود دارد.

اشتراک‌گذاری

حسن هستم 36 ساله از شهر رشت؛ عاشق بازی، موسیقی، آشپزی و البته رقابت؛ بازی، اسکیپ روم و بردگیم همواره از علاقمندی‌های من در زندگی است و سعی میکنم زمانی برای به چالش کشیدن خودم اختصاص بدم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *