رخ هفتم: ژانر های اتاق فرار

رخ هفتم: ژانر های اتاق فرار

ژانر در لغت  به معنی نوع و گونه است؛ برای اتاق فرار بستری که سناریو در آن پرداخته می شود را اصطلاحا ژانر می گویند. در واقع سناریو و ژانر خیلی ارتباط محتوایی نزدیکی دارند. ژانر حال و هوای بازی، فضا سازی اتاق را به مخاطب می رساند و تا حدودی خواهیم فهمید در اتاق فرار باید منتظر چه چیز هایی باشیم. در ادامه مهم ترین ژانر های موجود در اتاق فرار ها را بررسی خواهیم کرد.

اتاق فرار های کاراگاهی

اگر به داستان یا فیلم های کاراگاهی مثل شرلوک هلمز و پوآرو علاقه دارید و دوست دارید جای شخصیت اصلی این گونه سناریو ها باشید اتاق فرار های کارآگاهی شما را برای ساعتی به این مهم می رسانند. در این اتاق ها با پرونده های قتل یا سرقت یا خودکشی یا اخاذی یا آدم ربایی مواجه هستید و باید با دنبال کردن سرنخ های اتاق و حل معماهای بازی باید راز اصلی داستان را کشف کنید. در این ژانر از اتاق های فرار، توانایی حل معماها، شم کاراگاهی و ربط دادن سرنخ ها برای پی بردن به پشت پرده اتافاقات سنجیده می شود.

اتاق فرار های جنایی

در این ژانر از اتاق های فرار، اکثراً با سناریوهای مواجه هستید که  یا داستان دزدی هستند یا طرف حسابتان یک باند مخوف مثل باند قاچاق اسلحه یا اعضای بدن است. مثلاً در طول بازی باید به یک بانک دستبرد بزنید، از یک دفتر کار یا خانه دزدی کنید یا هم مدارکی علیه این باند ها از شرکتشان بردارید. در این سبک اتاق ها از حل معما در با توجه به استرس زمان و هیجانی که در پی خواهد داشت، لذت خواهید برد. اتاق فرار های جنایی حال و هوای جنایی خاصی را برای شما به ارمغان می آورند.

اتاق فرار های معمایی

 در این دسته از اتاق ها، معماهای بازی حرف اول و آخر را می زند. تمرکز اتاق فرار های معمایی بر حل معماست و قصد ندارد حل معماها را با چاشنی ترس همراه کند. یک اتاق فرار معمایی کاملا بر روابط منطقی استوار بوده و چالش های درخوری را پیش روی مخاطبان خود قرار می دهد. این دسته از اتاق ها، معمولا مورد علاقه اسکیپر ها می باشد و ترجیحشان رفتن به این گونه اتاق هاست. زیرا هدفشان لذت بردن از حل معماهاست و از به چالش کشیده شدن و نوع پاسخشان به آن لذت می برند. معمولا افراد تازه کار بیشتر دوست دارند بترسند و این ژانر برای شروع برای این دسته از مخاطبان مناسب نمی باشد.

اسکیپ روم - اتاق فرار

اتاق فرار های دلهره آور

در اتاق فرار های دلهره آور، علاوه بر تمرکز بر روی حل معما ها باید منتظر اتفاقات غیر منتظره هم باشیم، آویزان شدن یک عروسک از سقف یا کوبیده شدن در و اتفاقات مشابه از حوادث رایج این دست از اتاق فرار هاست. در واقع در اتاق های دلهره آور عموما اثری از شخص سوم یا اکتور یا آیتم دیده می شود و خود اکتور در بازی به صورت تعاملی حضور ندارد. در اکثر سناریو های این ژانر، شما درگیر روح های سرگردان، شیاطین و اجنه خواهید بود. در واقع باید از دست یک موجود خطرناک و ترسناک فرار کنید. این موجود می تواند یک قاتل زنجیره ای یا یک بیمار روانی باشد. پس در این گونه اتاق ها منتظر اتفاقات ترسناک باشید!

اتاق فرار های ترسناک

در این ژانر، ترس حرف اول و آخر رو می زند. منتظر ترشح آدرنالینتان باشید. در کنار حل معما، تجربه ی ترس هم در بازی وجود خواهد داشت. این همان ژانری هست که در اکثر مواقع اکتور در بازی حضور فعال دارد! دقت داشته باشید که ترس اصلا و ابدا چیز بدی نیست و اگر بترسید مرتکب اشتباهی نشده اید و از ارزش هایتان کم نمی شود. پس با خیال راحت ترس را تجربه کنید و از اتاق لذت ببرید. این اتاق ها چون هیجان محور هستند، عامه پسندتر بوده و معما های راحت تری غالبا دارند. برای اسکیپ اولی ها ژانر مناسبی هست و توصیه می گردد از این ژانر شروع کنند. البته باید بدانید و آگاه باشید، اسکیپ روم اتاق فرار است و نه اتاق وحشت!

اتاق فرار های فانتزی

نوع خیلی خاصی از اتاق ها که عموما تکنولوژی یا معما های مکانیسمی در آن پررنگ ترین نقش را دارند. این گونه اتاق ها سلیقه ای بوده و غالبا دو طیف مخاطب ایجاد می کند: افرادی که فوق العاده دوست دارند اتاق را و افرادی که اصلا دوست ندارند. یک فضای فانتزی و انتزاعی در این گونه اتاق ها منتظرتان خواهد بود و معمولا دکور و فضا سازی منحصر به فردی دارند.

اتاق فرار های آنلاین

دسته ای جدیدی از اتاق ها که با شیوع کرونا اهمیت خاصی پیدا کرد و تعدادی از گروه ها به سمت طراحی و تولید آن رفتند و توانست مخاطب خوبی را جذب کند. اتاق فرار آنلاین در بستر های مختلفی عرضه شده است. غالبا از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند. حتی بعضا طراحان اتاق فرار های آنلاین، معما هایی مطرح می کنند که غیر از شیوه ی آنلاین و استفاده از اینترنت و … امکان دیگری برای حل سوالات نیست. به بیان دیگر این دست معما ها فقط در فضای آنلاین امکان استفاده دارند و نمی توان حالت غیر آنلاین (حضوری) برای سوالات متصور شد.

اشتراک‌گذاری

دقیقا یادم نمیاد اولین بازی رومیزی رو که بازی کردم چند ساله بودم، اما فکر میکنم حدودا 12،13 ساله بودم که به بقیه بازی یاد می دادم. اون موقع ها اعتقاد داشتم هر کی شطرنج بلد باشه، بقیه ی بازی های فکری رو هم بهتر بازی می کنه! از طرف شهرداری تو برنامه های مختلف سعی می کردم از بازی ها برای مردم بگم و ی تعداد بازی یادشون بدم. گذشت و گذشت و گذشت و الان بهم می گند روانشناس! تو دو تا از بهترین دانشگاه های ایران درس خوندم و کلی چیز یاد گرفتم . تو تمام این مدت این علاقه به بازی و خصوصا بازی های رومیزی کنارم موند. عاشق بازی مافیام و حس می کنم تو بازی های رومیزی و مافیا خیلی خوبم، ادعا نمی کنم که می برم ولی مطئنم وقتی باهام بازی می کنید بهتون خوش میگذره. اسکیپ روم یا اتاق فرار رو هم خیلی دوست دارم، کلا با هر چیزی که توش خودم رو به چالش بکشم حال می کنم. بازی رومیزی همیشه بهونه ای بوده که کمک کنه کنار کسایی که دوستشون دارم بهمون خوش بگذره. همین دوستایی که اینجا درباره شون می خونید و کل دوست دیگه که اینجا نیستند به همین بهونه وارد زندگیم شدند. قرار اینجا یاد بگیریم چطوری بازی کنیم، چطوری زندگی کنیم وچطوری تعامل کنیم با بقیه، همش به بهونه ی بازی رومیزی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *