رخ سوم: چطور باید بازی کنیم؟

رخ سوم: چطور باید بازی کنیم؟

پس از رزرو و رفتن به اتاق فرار و گفتن داستان و سناریو توسط گیم مستر، شما وارد یک فضای جدید خواهید شد. این فضا ممکن است یک خانه بزرگ باشد یا یک اتاق بسیار کوچک، فضای داخلی اتاق دقیقا بر اساس سناریو است. هر چقدر اتاق فرار حرفه‌ای‌تر باشد، فضا سازی بهتری برای شما رقم خواهند زد و حال و هوای داستان را بیشتر برایتان تداعی می کنند.

اسکیپ روم - اتاق فرار

چطور سرنخ‌ها را پیدا کنیم؟

بعد از اینکه توانستید خودتان را پیدا کنید و متوجه شدید که در چه مکانی قرار گرفته‌اید، نوبت به یافتن سرنخ‌ها می‌رسد. برای یافتن سر نخ‌ها دقیقا باید همانند یک کاراگاه حرفه‌ای، به دنبال چیز‌های غیر معمول بگردید. برای اینکه بتوانید سرنخ‌ها را به خوبی پیدا کنید، باید تمام حواس خود را به کار گیرید و علی رغم داشتن استرس بتوانید منطقی تصمیم بگیرید. گاهی سرنخ می‌تواند یک چیز کاملا بدیهی باشد و گاهی باید اشیای مخفی داخل اتاق را پیدا کنید. به هر حال شما نیاز به کار تیمی دارید و باید از قوانین ریاضی، تیز بینی، منطق ربط دادن چیز‌های مختلف به هم و شجاعت استفاده کنید. زیرا گاهی سرنخ در مکانی ترسناک و تاریک است.

البته توجه داشته باشید که معما را باید در زمان محدودی حل کنید. اینطور نیست که ساعت‌ ها بتوانید به دنبال سرنخ بگردید. بعد از ورود به خاطر اینکه زمان شما هدر نرود، سریعا به دنبال هر سرنخی بگردید. هر چیزی ممکن است سرنخ شما باشد. سعی کنید چند دقیقه ابتدایی خوب همه جا را ببینید. همه اعضا روی یک بخش تمرکز نکنند و در اتاق پخش باشند. به محض پدیدار شدن یک سرنخ جدید همگی هجوم به سمت آن نبرید، بگذارید عده ای همچنان به کشف و شهود اتاق بپردازند. ممکن است سرنخ های دیگر منتظر پیدا شدنشان توسط شما باشند. سعی کنید اکثر مواقع تیم تان به دو گروه تقسیم کرده و هر گروه روی بخشی از کار وقت بگذارد. گاهی ممکن است یک سرنخ شما را به سرنخ دیگر برساند. گاهی هم باید سرنخ‌های بی‌ربط را کنار هم بگذارید تا به یک پاسخ منطقی برسید. با توجه به سناریو، ممکن است سرنخ‌ها شما را به درب خروج برسانند. البته گاهی هم ممکن است وارد یک اتاق جدید شوید و در آنجا باید با معما های تازه‌ای رو به رو شوید. اکثر اتاق فرار ها، تا انتها سیر خطی دارند یعنی اینکه هر سوال، سرنخ قفل بعدی را می دهد اما در بعضی اتاق ها، سیر بازی اصطلاحا موازی می شود. یعنی سرنخ ها مربوط به دو قفل مجزاست. در این شرایط اگر تیمتان را دو گروه کرده باشید، هر گروه روی یکی از قفل ها وقت می گذارد و بهتر نتیجه می گیرید.

نکته ی مهم دیگر رعایت یک سری قوانین نا نوشته است. بهتر است ابتدا قفل هایی که دارید را پیدا کرده و سپس به دنبال سرنخ بگردید. این کار مشاهدات و بررسی های شما را هدفمند تر می کند. فرق اساسی اتاق فرار با بازی های موبایلی و رایانه ای، زیاد بودن آیتم ها و محرک هاست، در تلفن های همراه شما در صورت لمس نقاط خاص، سرنخ های واقعی به شما نشان داده می شود (مثل بازی ۱۰۰ Doors  و بازی های اسکیپ روم)، شما آن جا می دانید دقیقا سرنخ هایتان چه چیز هایی هستند و برای حل معماها با چه سر و کار دارید اما در بازی واقعی، هر عامل و آیتم و محرکی می تواند سرنخ باشد. در واقع تجربه به شما کمک خواهد کرد که متوجه شوید در یک اتاق فرار به چه مواردی باید دقت کنید و چه مواردی را نادیده بگیرید. به طور مثال شما با دیدن یک قفل فشاری (برای آشنایی بهتر با انواع قفل ها، رخ مربوطه را بخوانید) متوجه خواهید شد به یک الگوی دو در پنج احتیاج دارید یا با مشاهده ی یک قفل جهتی، شما به جهت های مختلف برای حل نیاز دارید و … .

قوانین نانوشته

هر چه را می بینید بلند اعلام کنید! قفل ها و سرنخ هایی که به نظرتان مهم هستند و باید بازی را با آن ها پیش برد را به اطلاع سایرین برسانید. دقت داشته باشید این یک بازی گروهی است و باید از هم فکری هم استفاده کنید پس داده هایتان را به اشتراک بگذارید.

مواردی که به نظرتان مهم هست را یادداشت کنید. این یادداشت ها در صورت استفاده زمان زیادی به شما خواهند بخشید.

از هینت گرفتن نترسید! بعضی گروه ها حس می کنند اگر هینت بگیرند ضعیف عمل کرده اند! دقت کنید هینت را نمی توان با خود به خانه برد و اصطلاحا هینت ها برای گرفتن هستند. هینت گرفتن درست و به موقع در بازی خود یک هنر است زیرا برای شما زمان زیادی را ذخیره می کند. زمان نکته ی مهمی است و برای زدن رکورد یک اتاق نباید از آن غافل شد. البته پر واضح است که هدف از بازی لذت بردن است.

خود را در بازی غرق کنید! دقت کنید این همه دکور و سناریو و فضاسازی برای القای حال و هوای بازی است. پس بگذارید کاملا بازی را تجربه کنید. بعضی ها هنگام ترس با آن مقابله می کنند؛ دقت داشته باشید ترسیدن هیچ چیز از ارزش های شما و شجاعتتان کم نمی کند. به بازی دل داده و به جای مقابله با آن همراه و هم سو شوید و لذت ببرید.
از بدو ورود و حتی قبل تر، یعنی هنگامی که گیم مستر بازی، داستان بازی را برایتان شرح می دهد به همه چیز خوب توجه کنید. دقت داشته باشید تعدادی از اتاق های فرار نکات کلیدی در بخش آغازین خود دارند.

جست و جو گر های خوبی باشید! بازی فقط حل معما نیست، برای حل سوالات مختلف احتیاج به داده دارید و تا داده های کافی در اختیار نداشته باشید، هر چقدر هم مهارت در توانایی حل مسائل داشته باشید به کارتان نمی آید. به همه جای اتاق نگاهی بیندازید. زیر فرش را چک کنید، قفسه‌های کتاب و لابه‌لای آن‌ها را با دقت بگردید و به نقاشی‌های روی دیوار نگاهی دقیق بیندازید و … . سعی کنید تیمتان ترکیبی از جست و جوگران و حل کننده های مسائل باشد. البته منظورمان این نیست که تعدادی فقط جست و جو کنند و تعدادی فقط حل کنند. همه باید همه ی کار ها را انجام دهند و هر دو مهارت را در خود تقویت کنند. وجود افراد جزء نگر و کل نگر هر دو لازم است. البته لازم به ذکر است اشیاء دست نزنید (دنت تاچ) و اشیاء خارج از دسترس و یا سنگین احتیاج به جست و جو ندارند و مشاهده ی آن ها کافی است.

تیم بودن را فراموش نکنید! سعی کنید در صورت امکان تیم ثابت و خوبی برای خودتان درست کنید این کار لذت و جذابیت را بیشتر می کند. پس از مدتی از توانایی های هم آگاه می شوید و تقسیم وظایف هوشمندانه تری خواهید داشت. اینکه چه کسی در باز کردن چه نوع قفلی مهارت بیشتری دارد و چه کسی جست و جو گر بهتری است یا حل کننده ی بهتری، پس از چند تجربه مشخص خواهد شد.

تجربه کنید! یکی از مواردی که مهارت های شما را بالا می برد، تجربه ی اتاق فرار های استاندارد است. این امر یادگیری شما را کامل می کند. پس اگر در اتاق های ابتدایی موفق به خروج نشدید، نا امید نشوید با کمی تجربه همه چیز درست می شود. هدف اصلی از بازی لذت بردن است و نه لزوما خروج  از اتاق. به طور مثال تجربه به شما نشان خواهد داد برای حل قفل فشاری معمولا به عدد احتیاج ندارید و باید دنبال الگو بگردید. تجربه به شما نشان خواهند داد میان انبوه داده ها، احتمالا کدام داده ها کلیدی تر است. مثلا اگر جایی تعداد زیادی عدد روی دیوار مشاهده کردید، احتمالا هیچ کدام به کارتان نمی آید! تجربه به بهبود زمان حل اتاق بسیار کمک می کند.

مثل یک طراح فکر کنید! پس از کمی تجربه به این مهم نائل می شوید که به این فکر کنید چرا فلان مورد آن جا حضور دارد و آیا نیتی هدفمند پشت آن بوده است یا خیر و طراح چه قصدی داشته است. این شیوه فکر کردن برای حل قفل ها بسیار کمک کننده خواهد بود.

اشتراک‌گذاری

دقیقا یادم نمیاد اولین بازی رومیزی رو که بازی کردم چند ساله بودم، اما فکر میکنم حدودا 12،13 ساله بودم که به بقیه بازی یاد می دادم. اون موقع ها اعتقاد داشتم هر کی شطرنج بلد باشه، بقیه ی بازی های فکری رو هم بهتر بازی می کنه! از طرف شهرداری تو برنامه های مختلف سعی می کردم از بازی ها برای مردم بگم و ی تعداد بازی یادشون بدم. گذشت و گذشت و گذشت و الان بهم می گند روانشناس! تو دو تا از بهترین دانشگاه های ایران درس خوندم و کلی چیز یاد گرفتم . تو تمام این مدت این علاقه به بازی و خصوصا بازی های رومیزی کنارم موند. عاشق بازی مافیام و حس می کنم تو بازی های رومیزی و مافیا خیلی خوبم، ادعا نمی کنم که می برم ولی مطئنم وقتی باهام بازی می کنید بهتون خوش میگذره. اسکیپ روم یا اتاق فرار رو هم خیلی دوست دارم، کلا با هر چیزی که توش خودم رو به چالش بکشم حال می کنم. بازی رومیزی همیشه بهونه ای بوده که کمک کنه کنار کسایی که دوستشون دارم بهمون خوش بگذره. همین دوستایی که اینجا درباره شون می خونید و کل دوست دیگه که اینجا نیستند به همین بهونه وارد زندگیم شدند. قرار اینجا یاد بگیریم چطوری بازی کنیم، چطوری زندگی کنیم وچطوری تعامل کنیم با بقیه، همش به بهونه ی بازی رومیزی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *