به طور متوسط بردگیم‌ها حاوی قطعات مختلف زیادی هستند. نام برخی از این قطعات بردگیم ها کامل واضح است مثل تاس ولی برخی از اسامی شاید به گوش همه آشنا نباشد. (اگر با بردیگم ها آشنایی ندارید، می توانید روی اینجا کلیک کنید و پاسخ احتمالی سؤالاتتان را دریافت کنید.)

چه قطعاتی در بردگیم (بازی‌های رومیزی) وجود دارد؟ قطعات متداول شامل کیت، کاشی، کانتر، ژتون، تاس، کارت، مادمک، جدول و مینیاتور هستند. قطعات جداگانه معمولاً نامهای منحصر به فردی برای هر بازی دارند.

به طور کلی به همه قطعات یک بردگیم، اجزای بازی یا گاهی هم تجهیزات بازی گفته می‌شود.

بردگیم ‌ها معمولا یک تم یا مضمون را دنبال می‌کنند. مثلا مونوپولی بر پایه املاک است. در کاراکاسون، شهرک‌ها هستند. در پادشاه توکیو ، هیولاها برای کنترل توکیو رقابت می‌کنند . تم بازی معمولا اسامی قطعات بازی را مشخص خواهد کرد. به عنوان مثال در بازی کاراکاسون، یک میپل (meeple) می‌تواند بسته به نحوه استفاده از آن در بازی  یک کشاورز، دزد، شوالیه یا یک راهب باشد.

ولی برخی اسامی عمومی وجود دارند که در همه بازی‌ها مشاهده می‌گردد، در این نوشته به بررسی آنها خواهیم پرداخت:

صفحه بازی (Board)

صفحه ی بردگیم

صفحه بازی (برد) چیزی است که بازی‌های رومیزی یا بردگیم، به واسطه آنها نام‌گذاری شده‌اند. اگر چه برخی بازی‌های بدون صفحه مانند کارت علیه بشریت (Cards Against Humanity) هم در دسته‌بندی‌های بردگیم قرار می‌گیرند.

صفحه بازی معمولا مربع یا مستطیل است. دیگر قطعات بردگیم روی آن قرار می‌گیرند و معمولا در مرکز میز قرار خواهد گرفت. بازیکنان دور آن خواهند نشست تا دسترسی همه به صفحه و قطعات بازی یکسان باشد.

برخی از صفحات بازی بسیار بزرگ هستند و برای بازی با آنها یک میز بزرگ نیاز است. مثلا بازی Arkham Horror: Call of Cthulhu یکی از بازی‌های محبوب است که البته فضای زیادی اشغال خواهد کرد. البته در نسخه جدید آن به جای صفحه بازی بزرگ تاشو از کاشی‌های در هم تنیده استفاده شده تا فضای کمتری را در زمان ستاپ(چیدمان) بازی اشغال کند.

کارت (Card)

بوردگیم

کارت های بازی معمولا مربع یا مستطیل هستند. گوشه‌های کمی گرد دارند تا نگه داشتن آن ها در دست خوشایند باشد. قسمت جلوی کارت طرح‌های منحصر به فرد و در قسمت پشت هم طرح یکسان استاندارد به چشم می‌خورد.

کارت ها معمولا با لایه نازکی از لمینیت در برابر لک و خش محافظت می‌شوند. کارت ها می‌تواند تنها مولفه در یک بازی باشند یا بخشی از اجزای یک بردگیم را تشکیل دهند.
کارت ها معمولا به شکل تصادفی با هم مخلوط شده و پخش می‌شوند تا به نوعی عنصر شانس هم در بازی ها دخیل باشد.

کاراکتر شیت (Character sheet)

قطعات بردگیم کاراکتر شیت

در برخی بازی‌ها یک بازیکن با ویژگی‌ها و توانایی‌های فردی نقش شخصیت خاصی را بر عهده می‌گیرد. برگه کاراکتر شامل تمام این جزئیات به عنوان یک مرجع مفید برای بازیکنان در طول بازی خواهد بود. تصویر فوق مربوط به کاراکترشیت نسخه دوم بازی Arkham Horror: Call of Cthulu است

ژتون (Chips)

قطعات بوردگیم

ژتون ها مقوایی، پلاستیکی و گرد هستند که معمولا آن ها را در بازی‌های پوکر مشاهده می‌کردیم. ولی در بردگیم‌ها هم کاربرد زیادی دارند به عنوان مثال در بازی اسپلندر استفاده می‌شوند. این ژتون‌ها گاهی حاوی شماره و امتیاز هستند و گاهی هم بسته به تم بازی شامل جواهرات و…. می‌باشند.

کیت (Chits)

کیت ها قطعات کوچک مقوایی هستند که در شکل‌های مختلف بسته به نوع بازی ارائه می‌شوند و معمولا چگالی سبکتر نسبت به صفحه بازی اصلی دارند.

زمانی که برای اولین بار یک بازی را آنباکس می‌کنیم، این کیت‌ها روی صفحه ای از مقوا چسبیده و دورشان به حالت نیمه بریده قرار دارد. قبل از شروع بازی باید با دقت جداسازی شوند.
وقتی این کیت‌ها جدا شوند ممکن است به آنها توکن، نشانگر، کاشی یا هر چیز دیگری گفته شود.

 

سکه (Coin)

سکه در بازی رومیزی

سکه ها معمولا از جنس مقوا ساخته می‌شوند که واحد پولی درون بازی را نشان می‌دهند. برخی تولید کننده‌ها سکه های مقوایی را با سکه‌های پلاستیکی یا قطعات فلزی جایگزین می‌کنند تا احساس واقعی پول را به بازیکنان القا نمایند.

البته استفاده از سکه‌های فلزی موجب گران شدن هزینه بازی هم خواهد شد.

شمارنده (Counter)

کانترها (شمارنده ها) از جمله قطعات بردگیم هستند که می‌توانند به هر شکلی در بازی وجود داشته باشند. معمولا از جنس مقوا، پلاستیک یا چوب ساخته می‌شوند. آنها برای نمایش اعداد در بردگیم استفاده می‌شوند.
شمارنده‌ها ممکن است برای یادآوری اینکه یک رویداد چند بار در بازی رخ داده است استفاده شوند.
تاس ها یکی از شمارنده‌های محبوب هستند که بازیکنان فقط با چرخش آنها شماره فعلی را نشان خواهند داد.

مکعب (Cube)

کیوب های بازی دایس فورج

مکعب‌ها به طور معمول کوچک و از رزین یا پلاستیک ساخته می‌شوند. مکعب ها یا در صفحه بازی قرار می‌گیرند یا از آنها برای پیشبرد بازی استفاده می‌شود.
مثلا در بازی Dice Forge (پاتیل تاس) مکعب برای پیگیری منابعی که هر بازیکن در اختیار دارد استفاده می‌شود.
آن ها می‌توانند برای نمایش ارز در بازی ماننند بازی King of Tokyo استفاده شوند یا به عنوان منابع در بازی Agricola

صفحه مدرج (Dials)

معمولا از جنس مقوا با مرکز چرخش پلاستیکی ساخته شده است. صفحه ی مدرج توسط بازیکنان چرخانده می‌شود تا رخدادهای بازی را ثبت و ضبط نماید.
به طور مثال در بازی Battlestar Galactica از شماره گیرهای به عنوان پیگیری منابع انسانی مانند سوخت، مواد غذایی، روحیه و جمعیت استفاده می‌شود.

شمارنده با اسپینر متفاوت است. چرا که نمی‌توان آنها را به شکل آزاد چرخاند تا نتیجه تصادفی حاصل شود. بلکه با مقاومتی که در چرخش آنها ایجاد شده، سعی می شود تا با تنظیم بازیکنان در محل مورد نظر متوقف شوند.

تاس (Dice)

تاس در بازی رومیزی

تاس ها یکی از رایج‌ترین اجزای بردگیم هستند. آن ها معمولاً از جنس پلاستیک تزریق شده، چوب و یا گاهی از آلیاژ فلزات ساخته می‌شوند.
متداول ترین تاس بازی ، تاس ۶ وجهی است (D6). ولی انواع تاس با تعداد مختلف وجوه در دسترس است تاس های D4، D6، D8،D10، D12،D20 استاندارد هستند.
تاس‌ها لزوما نباید در هر وجه یک شماره داشته باشند. گاهی از نمادها و المان‌های بازی در وجوه تاس استفاده می‌شود.

نشانگر (Marker)

نشانگر تاج در بازی small world

نشانگرها قطعات کوچکی هستند که از مقوا، پلاستیک یا چوب ساخته می‌شوند. آن ها برای علامت گذاری رویدادهای اصلی در یک بازی استفاده می‌شوند و معمولا روی یک صفحه بازی حرکت می‌کنند.
به عنوان مثال در بازی Small World نشانگر تاج برای شمارش نوبت ها در یک بازی استفاده می شود که بعد از هر دور در امتداد مسیر چرخشی حرکت می‌نماید.

میپل (Meeple)

میپل در بردگیم

میپل قطعات کوچک آدم شکل بردگیم‌ها هستند. معمولا از چوب ساخته می‌شوند. کلمه Meeple در ابتدا در سال ۲۰۱۰ با اشاره به توکن‌های چوبی استفاده شده در بازی Carcassone به کار برده شد. گفته می‌شود که این کلمه ترکیبی از کلمات My و People است.
میپل ها معمولاً برای نمایش بخش‌های بازیکنان استفاده می‌شود.  بسته به بازی و نوع آن ممکن است در نقش های مختلف به کار برده شود. به طور مثال در بازی Carcassone داریم.
قرار گرفتن در جاده = دزد
قرار گرفتن در مزرعه= کشاورز
قرار کرفتن در شهر = شوالیه
قرار گرفتن در صومعه= راهب

مینیاتور (Miniatures)

مینیاتورهای مجسمه‌های کوچکی هستند که جزئیات زیادی دارند. ممکن است از آنها به نام مدل هم استفاده شود که معمولا از جنس پلاستیک تزریقی هستند. تصویر مربوط به بازی Necromunda است

پیاده (Pawn)

مادمک در بردگیم

قطعاتی هستند که بسیار شبیه به پیاده (سرباز) در شطرنج طراحی شده‌اند. معمولا از جنس چوب یا پلاستیک ساخته می‌شود. مانند شطرنج، پیاده‌ها برای نشان دادن بازیکن استفاده می‌شود که معمولاً در رنگ های مختلف ساخته می‌شود تا هر بازیکن رنگ خود را داشته باشد.

برخلاف برخی قطعات بازی، پیاده‌ها در بردگیم خیلی مورد استفاده قرار می گیرند. طراحی آن ها هم برای همین منظور است. شکل مخروطی آنها موجب این می‌شود تا بدون افتادن به سادگی حرکت نمایند.

گیره (peg)

گیره به عنوان یک نشانگر برای مواردی از بازی استفاده می‌شود که مدام تغییر می‌کنند. زیر می‌توان به سادگی آن را حذف و اضافه نمود. به عنوان مثال در نسخه قدیمی بازی Dixit Odyssey   گیره‌ها در تابلوهایی قرار می‌گیرند که بازیکنان برای رای دادن استفاده می‌کنند. چون رای ها در هر نوبت تغییر خواد کرد گیره گزینه خیلی مناسبی برای این مورد است.

اسپینر (Spinner)

اسپینر دقیقا همان چیزی است که به نظر می‌رسد. چیزی که می‌توانید آن را بچرخانید معمولا از پلاستیک یا مقوا ساخته می‌شود.
اسپینر معمولا برای رویدادهای تصادفی استفاده می‌شود. زیرا وقتی آن را می چرخانیم، مشخص نیست که کجا متوقف می‌شود. اسپینر در بازی های مدرن بسیار نادر است چرا که تاس جایگزین آنها شده‌ است.

تاس ها به دلایل زیر به اسپینر ترجیح داده می‌شوند:

  •  چرخش اسپینر مدتی طول می‌کشد تا متوقف شود و این به معنای انتظار طولانی برای بازیکنان است.
  •  اسپینر ممکن است در مرز دو نتیجه متوقف شود.
  •  ممکن است با تغییر شکل در اسپینر شانس برابر برای خروجی های مختلف از بین رفته باشد.
  •  فضای بیشتری در جعبه را اشغال کرده و هزینه تولید بالاتری دارند .

استند (Standees)

 این قطعات در بازی‌های رومیزی ایستاده مورد استفاده قرار می‌گیرند. معمولا روی استوانه‌های مقوایی چاپ می‌شوند. گزینه مناسبی برای نمایش یونیت‌ها روی صفحه بازی ‌هستند برای مثال در بازی Gloomhaven انواع مختلفی از استند هیولاها را مشاهده می‌کنیم.

ولی در بازی مانند Flick ‘Em Up استندها گام را فراتر گذاشته و برای ایجاد ساختمان‌ها و ایجاد فضایی شبیه به وسترن در بازی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

کاشی (Tile)

کاشی‌ها معمولا مربع هستند ولی می‌توانند در شکل‌های دیگر هم تولید شوند. ویژگی‌ مهم آن ها این است که می‌توان آنها را به هم متصل کرد تا تابلوی بازی بزرگی ایجاد شده و قطعات دیگر در آن قرار بگیرند.
Carcassonne یکی از معروفترین بازی های placement است. جایی که بازیکنان به نوبت کاشی به کاشی را متصل کرده و شهرها ، مزارع، راه ها و صومعه‌ها به هم می‌پیوندند.

تایمر (Timer)

تایمرها برای اندازه گیری زمان در یک بازی استفاده می‌شوند. می‌توانند آنالوگ یا دیجیتال باشند. یکی از جذابترین تایمرها ساعت شنی است. یک وسیله آرامش بخش و تمام نشدنی!

تایمرها برای ایجاد فشار و هیجان به بازی مورد استفاده قرار می گیرند. زیرا بازیکنان را در تصمیم‌گیری محدود به زمان خواهند کرد تصویر فوق مربوط به بازی Mysterium  است.

توکن (Token)

توکن اصطلاحی است که برای هر کدام از قطعات بردگیم، روی صفحه ممکن است، به کار رود. در بردگیم هر قطعه‌ای که نام مشخصی نداشته باشد را می‌توان توکن نامید!

از نظر فنی تمام قطعات بردگیم ها توکن هستند، زیرا همه آن ها چیزی را نشان می‌دهند که نیستند!

توکن می‌تواند به هر شکل و از هر جنسی ساخته شود. توکن کلمه‌ای است که در قوانین بازی استفاده می‌شود. می‌تواند معانی مختلفی داشته باشد از راه پله گرفته تا کمد لباس، حیوانات و…

مثلا در بازی King of Tokyo کارت های قدرتمند دارای توانایی ویژه هستند که می‌تواند توسط بازیکن استفاده شود؛ برای یادآوری که چند بار از توانایی استفاده شده است، از توکن‌ها کنار کارت استفاده می‌شود.

یونیت (Unit)

یونیت معمولا به مواردی در بازی‌های چند نفره اشاره می‌کند. به طور مثال هر بازیکن ممکن است هشت یونیت داشته باشد که بر اساس آن نحوه بازی خود را انتخاب کند.

کلمه یونیت بیشتر زمانی استفاده می‌شود که بازی دارای تم نظامی بوده و قطعات نمایانگر نیروهای نظامی بازیکن باشند. مانند Small World

کلام آخر

در این مطلب سعی بر آن شد تا خواننده به اختصار و سریع با قطعات مختلف بازی‌های رومیزی آشنا شود.

لازم به ذکر است که نام قطعات تا حدودی قابل تغییر است. مثلا ممکن است آنچه من توکن صدا میزنم را شخص دیگر، مارکر بنامد! خیلی از بازی‌ها هم شامل قطعاتی هستند که مختص به آن بازی است.

پس یادمان باشد این اسامی و تفاوت‌های آن تا زمانی که همه از بازی لذت ببرند و درک کنند که در بازی چه می‌گذرد، مهم نیست! بازی را بازی کنیم و از آن لذت ببریم.

شما از دیدن قطعات و اجزای کدام بازی لذت بیشتری برده اید؟ کیفیت ساخت اجزای کدام بازی را مناسب می دانید.

اشتراک‌گذاری

حسن هستم 36 ساله از شهر رشت؛ عاشق بازی، موسیقی، آشپزی و البته رقابت؛ بازی، اسکیپ روم و بردگیم همواره از علاقمندی‌های من در زندگی است و سعی میکنم زمانی برای به چالش کشیدن خودم اختصاص بدم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *