آموزش بازی اوبانگو (ubongo) :

نگاه کلی به بازی

هر بازیکن یک مجموعه از ۱۲ تایل (کاشی) دریافت می کند. در ابتدای هر دور، هر بازیکن یک صفحه پازل جدید دریافت می کند. چگونه تکمیل کردن در هر صفحه پازل با انداختن تاس تعیین می شود. بلافاصله پس از آن، ساعت شنی چرخانده می شود. همه بازیکنان به طور همزمان سعی می کنند مجموعه ای از کاشی های از پیش تعیین شده را در محل قرارگیری رنگ روشن صفحه ی پازل خود به گونه ای قرار دهند که منطقه کاملاً پوشانده شود. هر بازیکنی که بتواند کار خود را قبل از تمام شدن ساعت شنی به پایان برساند فریاد می زند: “اوبانگو!” و یک سنگ قیمتی از کیف بر می دارد. علاوه بر این دو بازیکن سریعتر یک سنگ قیمتی از راند شمار بازی به عنوان پاداش دریافت می کنند.

محتوای بازی

۱۲×۴ کاشی

۳۶ صفحه پازل (با ۴۳۲ پازل مختلف)

۱ تاس

۱  ساعت شنی

۱  کیسه پارچه ای

۱  راند شمار

۵۸ جم (الماس)

هدف بازی

اگر بعد از ۹ دور، با ارزش ترین مجموعه جواهرات را داشته باشید، برنده می شوید.

چیدمان

۳۶ صفحه ی پازل را از جعبه خارج کنید. دو سطح دشواری وجود دارد: یک طرف صفحه های پازل حالت آسان را نشان می دهد، که هر کدام فقط به سه کاشی نیاز دارند. طرف دیگر حالت دشوارتری را نشان می دهد که هر کدام به چهار کاشی نیاز دارند. برای اولین بازی خود، ما توصیه می کنیم که از حالت آسان (با سه کاشی) استفاده کنید. همه صفحه های پازل را بچرخانید تا حالت دارای سه کاشی رو به پایین باشد و آنها را به صورت یک دسته در وسط میز قرار دهید، زیرا حالتی که انجام خواهید داد ابتدا باید پنهان باشد.

هر بازیکن مجموعه ای از ۱۲ کاشی مختلف، یکی از هر رنگ را دریافت می کند. در یک بازی کمتر از چهار بازیکن، کاشی های بدون استفاده را به جعبه بازگردانید. راند شمار را در وسط میز قرار دهید. از کیسه حاوی الماس ها ۹ یاقوت کبود (آبی) و ۹ کهربا (قهوه ای) بردارید. این سنگهای قیمتی را در سوراخ های مربوط به راند شمار قرار دهید. این ۱۸ سنگ قیمتی پاداش و در عین حال شمارنده دور هستد.

این سنگهای قیمتی مقادیر مختلفی دارند: قرمز = ۴ امتیاز ، آبی = ۳ امتیاز ، سبز = ۲ امتیاز ، قهوه ای = ۱ امتیاز. اگر در پایان بازی ، با ارزش ترین جواهرات را جمع آوری کنید ، برنده خواهید شد.

ساعت شنی و تاس را روی میز قرار دهید.

بررسی اجمالی

بازی ۹ راند طول می کشد.

ترتیب یک راند

هر بازیکن از روی دسته ی صفحات یک صفحه ی پازل بر می دارد و آن را جلوی خودش می گذارد. صفحه پازل خود را برگردانید ، بنابراین می توانید حالت مورد نیاز سه کاشی را ببینید. حالا جوانترین بازیکن تاس می ریزد و ساعت شنی را بر می گرداند. نماد روی تاس نشان می دهد که بازیکنان باید هرچه سریعتر کدام یک از ۶ تا بخش را انجام دهند.

 هر بازیکن نگاهی به صفحه پازل خود می اندازد و از ۱۲ کاشی ای که دارد،فقط کاشی های نشان داده شده در کنار نمادی که تاس انداخته شده نشان می دهد، را بر می دارد. به محض اینکه کاشی های مورد نیاز را پیدا کرد، سعی می کند کاشی ها را دقیقاً در قسمت قرارگیری رنگ روشن صفحه پازل خود قرار دهد.

این بدان معنی است که منطقه باید کاملاً پوشانده شود – نباید کاشی ها به صورت جانبی بیرون بزنند. برای این منظور، می توانید کاشی ها را بچرخانید و برگردانید.

مثال:
به محض اینکه یکی از بازیکنان کار خود را به پایان رساند، فریاد می زند “اوبانگو”. سایر بازیکنان قبل از تمام شدن ساعت شنی به تلاش خود برای تکمیل پروژه ی خود ادامه می دهند. به محض اینکه یکی از بازیکنان متوجه شد ساعت شنی تمام شده است، او فریاد می زند “استپ”  و همه بازیکنان باید بلافاصله متوقف شوند.

شانس مجدد در یک راند

ساعت شنی تمام شده است و هیچ کس نتوانسته کار خود را انجام دهد؟ در این حالت ، یک شانس مجدد به همگی اعطا می شود. ساعت شنی را دوباره بچرخانید و به تلاش برای پوشاندن صفحه ی پازل خود ادامه دهید. اگر وضعیت قبلی تکرار شود – یعنی هیچ کس نتواند محل استقرار خود را قبل از تمام شدن ساعت شنی دوباره بپوشاند – دور به پایان می رسد.

پاداش ها

هر بازیکنی که وظیفه خود را به اتمام رسانده است پاداش دریافت می کند:

۱- سریعترین بازیکنی که کاشی ها را درست قرار داده باشد و فریاد بزند “اوبانگو!” یک یاقوت آبی را از راند شمار بر می دارد. علاوه بر این، او به طور تصادفی یک سنگ قیمتی از کیسه بر می دارد.   

۲-  دومین بازیکن سریع یک کهربا قهوه ای از راند شمار دریافت می کند. علاوه بر این، او به طور تصادفی یک سنگ قیمتی از کیسه بر می دارد. 

۳- سومین بازیکن سریع به طور تصادفی یک سنگ قیمتی از کیسه بر می دارد.   

۴- سومین بازیکن سریع به طور تصادفی یک سنگ قیمتی از کیسه بر می دارد. 

متأسفانه، بازیکنانی که قبل از تمام شدن ساعت شنی نتوانستند مکان های استقرار خود را کاملاً پوشش دهند، در این مرحله چیزی دریافت نمی کنند.

پایان راند

ردیف های نه گانه یاقوت آبی و کهربا به عنوان شمارنده راند نیز عمل می کنند. در پایان هر دور، ردیف ها باید دقیقاً یک یاقوت آبی و یک کهربا کمتر از زمان شروع دور باشد. با این حال، ممکن است که قبل از اتمام ساعت شنی فقط یکی پروژه خود را انجام دهد یا هیچ یک از بازیکنان پروژه خود را انجام ندهند، در این صورت باید در پایان دور تعداد سنگ های قیمتی در راند شمار کاهش یابد. اگر فقط یک بازیکن توانست کاشی ها را دقیقاً در محل قرارگیری خود قرار دهد، کهربا قهوه ای نمایانگر این دور باید برداشته شود و درون کیسه گذاشته شود. اگر هیچ یک از بازیکنان نتوانستند کار را به اتمام برسانند، هر دو یاقوت آبی و کهربای نماینده این دور را برداشته و درون کیسه بگذارید. در پایان دور، تمام تخته های پازل مورد استفاده در دور را در دسته ی باطل شده ها قرار دهید.

راند جدید

هر بازیکن یک صفحه ی پازل جدید را از دسته ی صفحات استفاده نشده بر می دارد. بازیکنان در ابتدای هر دور تاس ریخته و ساعت شنی را بر می گردانند. این کار توسط نفر سمت چپ بازیکنی که در دور قبلی تاس ریخته و ساعت شنی را برگردانده انجام می شود.

پایان بازی

بازی پس از نه دور به پایان می رسد – یعنی وقتی دیگر هیچ سنگ قیمتی در راند شمار باقی نمانده است. هر بازیکن ارزش سنگ های قیمتی را که جمع کرده است، محاسبه می کند. اگر بیشترین امتیاز را داشته باشید در این بازی برنده می شوید. اگر بازیکنان مختلف برای بالاترین امتیاز به تساوی برسند ، “پلی آف” اتفاق می افتد. بازیکنان دارای امتیاز بیشتر و برابر یک صفحه پازل می گیرند. یکی از بازیکنان تاس می ریزد. از ساعت شنی استفاده نمی شود. اولین بازیکنی که پروژه ی خود را به اتمام برساند ، کل بازی را می برد.

مثال: در پایان بازی ، یکی از بازیکنان دارای یک یاقوت قرمز ، یک یاقوت آبی ، سه زمرد (سبز) و سه کهربا است. بنابراین، او ۱×۴ + ۱×۳ + ۳×۲ + ۳×۱ = ۱۶ امتیاز کسب کرده است.

سناریو تک نفره

اگر می خواهید Ubongo را تنهایی بازی کنید، به یک ساعت یا کرونومتر نیاز دارید. سعی کنید هرچه بیشتر کارها را در عرض پنج (یا ۱۰ یا ۲۰) دقیقه انجام دهید. توجه: برنامه Play Smarter شامل یک تایمر بازی انفرادی نیز می باشد! نوع انفرادی دیگر شامل اندازه گیری زمان لازم برای انجام پنج (یا ۱۰ یا ۲۰) کار است. اگر در کار خود گیر کردید ، می توانید آن را کنار بگذارید و یک صفحه پازل جدید بکشید. نتایج خود را بنویسید و سعی کنید هر بار که بازی می کنید رکورد جدیدی ایجاد کنید.

اشتراک‌گذاری

دقیقا یادم نمیاد اولین بازی رومیزی رو که بازی کردم چند ساله بودم، اما فکر میکنم حدودا 12،13 ساله بودم که به بقیه بازی یاد می دادم. اون موقع ها اعتقاد داشتم هر کی شطرنج بلد باشه، بقیه ی بازی های فکری رو هم بهتر بازی می کنه! از طرف شهرداری تو برنامه های مختلف سعی می کردم از بازی ها برای مردم بگم و ی تعداد بازی یادشون بدم. گذشت و گذشت و گذشت و الان بهم می گند روانشناس! تو دو تا از بهترین دانشگاه های ایران درس خوندم و کلی چیز یاد گرفتم . تو تمام این مدت این علاقه به بازی و خصوصا بازی های رومیزی کنارم موند. عاشق بازی مافیام و حس می کنم تو بازی های رومیزی و مافیا خیلی خوبم، ادعا نمی کنم که می برم ولی مطئنم وقتی باهام بازی می کنید بهتون خوش میگذره. اسکیپ روم یا اتاق فرار رو هم خیلی دوست دارم، کلا با هر چیزی که توش خودم رو به چالش بکشم حال می کنم. بازی رومیزی همیشه بهونه ای بوده که کمک کنه کنار کسایی که دوستشون دارم بهمون خوش بگذره. همین دوستایی که اینجا درباره شون می خونید و کل دوست دیگه که اینجا نیستند به همین بهونه وارد زندگیم شدند. قرار اینجا یاد بگیریم چطوری بازی کنیم، چطوری زندگی کنیم وچطوری تعامل کنیم با بقیه، همش به بهونه ی بازی رومیزی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *