استون ایج (۲۰۰۸)
امتیاز
۷٫۹
استون ایج (stone age) یا عصر حجر تجربه ای شیرین از سبک کارگر گذاری (ورکر پلیسمنت) است که با شانس همراه شده است. بازی مناسب برای ۲ تا ۴ نفر بوده و نسبت به تعداد بازیکنان، محدودیت هایی برای بالانس شدن بازی در نظر گرفته می شود. با توجه به اینکه بازی قوانین روانی دارد، می تواند برای دوستانی که قبلا تجربه ی بردگیم (بازی رومیزی) داشته اند و می خواهند کم کم به سمت بازی های سنگین بروند و به تاس و شانس هم علاقه مندند لحظات خوبی را به وجود آورد.
۴ - ۲ نفره
۹۰ - ۶۰ دقیقه
۱۰+ سال
۲٫۴۸ از ۵
طراح بازی: برند برون هافر
نوع بازی: استراتژی
امتیاز دهی کاربران
۰ (از ۰ رای)استون ایج (stone age) یا عصر حجر تجربه ای شیرین از سبک کارگر گذاری (ورکر پلیسمنت) است که با شانس همراه شده است.
بازی مناسب برای ۲ تا ۴ نفر بوده و نسبت به تعداد بازیکنان، محدودیت هایی برای بالانس شدن بازی در نظر گرفته می شود. با توجه به اینکه بازی قوانین روانی دارد، می تواند برای دوستانی که قبلا تجربه ی بردگیم (بازی رومیزی) داشته اند و می خواهند کم کم به سمت بازی های سنگین بروند و به تاس و شانس هم علاقه مندند لحظات خوبی را به وجود آورد.
برای برنده شدن در این بازی باید تعادل در تمام زمینه ها مانند منابع، کارت های امتیاز و کاشی های سازه را بوجود آورد تا به توان به بیشترین بازدهی رسید، همچنین نباید از غذای اعضای قبیله غافل شد زیرا در صورت کمبود غذا متحمل ضرر خواهید شد.
توضیح بازی:
دوران “عصر حجر” واقعاً سخت بود. اجداد ما در نقش خود به عنوان شکارچی، جمع کننده، کشاورز و سازنده ابزار با پا و کمر کار می کردند و در برابر گاوآهن های چوبی در زمین سنگلاخی می کوشیدند. البته پیشرفت با گاوآهن چوبی متوقف نشد. مردم همیشه بدنبال ابزارهای بهتر و گیاهان پر بارتر می گشتند تا کار خود را موثرتر کنند.
در استون ایج، بازیکنان در این زمان زندگی می کنند، دقیقاً مانند اجداد ما. آن ها چوب جمع می کنند، سنگ می شکنند و طلاهای خود را از رودخانه می شویند. آن ها آزادانه تجارت می کنند، دهکده خود را گسترش می دهند و بنابراین به سطوح جدیدی از تمدن دست می یابند. بازیکنان با توازن شانس و برنامه ریزی، در این زمان پیش از تاریخ برای بدست آوردن غذا به رقابت می پردازند.
بازیکنان در هر سه مرحله، از حداکثر ده عضو قبیله استفاده می کنند. در مرحله اول ، بازیکنان مردان خود را در مناطقی از صفحه قرار می دهند که فکر می کنند به نفع آن ها خواهد بود؛ از جمله شکارگاه، مرکز تجارت یا معادن. در مرحله دوم، بازیکن شروع کننده به هر ترتیبی که بخواهد کارگران خود را فعال می کند سپس بازیکنان بعدی نیز این کار را انجام می دهند. در مرحله سوم، بازیکنان باید غذای کافی برای تغذیه جمعیت خود داشته باشند در غیر این صورت با از دست دادن منابع یا امتیازات روبرو می شوند.
مکانیسمها:
بازیکنان برای بدست آوردن پاداش قراردادها را انجام می دهند. این موارد می تواند به صورت عمومی باشد ، جایی که همه بازیکنان برای اولین بار برای تکمیل آنها رقابت می کنند یا خصوصی، که فقط بازیکن صاحب ممکن است آنها را برآورده کند.
مکانیسم تاس ریختن به خاطر تصادفی بودن نتایج می تواند در بخش های مختلفی از یک بازی به کار گرفته شود. تاس همچنین می تواند به عنوان شمارنده استفاده شود. (برای یک تاس معمولی) با عدد ۶ شروع کنید و در پایان دور یا نوبت بازیکن بعدی عدد را به ۵ تغییر دهید .تاس ها می توانند از لحاظ شکل رنگ و ابعاد منحصر به فرد باشند تا چیز های مختلفی را نشان دهند. در بازی های جنگی، تاس همراه با جدول های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد، به ویژه “جدول نتایج مبارزه” که نتیجه به صورت نسبی یا تفاضلی محاسبه می شود .به این منظور بیشتر از تک یا جفت تاس ۶ وجهی یا تک تاس ۱۰ وجهی استفاده می شود.
تاس ریختن می تواند به خودی خود یک بازی باشد مانند Yahtzee یا Craps.
بازیکنان در پایان بازی جایزه و امتیازات پیروزی را کسب می کنند.
هدف اصلی مکانیزم مجموعه چینی، تشویق یک بازیکن برای جمع آوری مجموعه ای از یک چیز است. به عنوان مثال ، بازیکنان انواع مختلفی از لوبیا را در Bohnanza (یا همان بازی جالیز خودمان) جمع آوری و برداشت می کنند.
یک بازیکن توکن شروع کننده را دارد. در پایان دور، توکن به بازیکن سمت چپ منتقل می شود، که به بازیکن شروع کننده در آن مرحله تبدیل می شود. در طول دور ، توکن شروع کننده در جهت عقربه های ساعت به دور میز می چرخد.
حرکت خلاف جهت عقربه های ساعت “Regressive Turn Order” نامیده می شود و همچنین می تواند در این گروه گنجانده شود.
این مکانیسم به صورت دقیق تر رزرو یک اقدام نامیده می شود. در این ساز و کار بازیکنان باید از بین اقدامات یا مکان هایی که در دسترس عموم قرار گرفته یکی را انتخاب کنند. معمولا بعد از اشغال شدن یک مکان بهای استفاده از آن مکان بالاتر رفته یا کاملا مسدود می شود. و اگر ساختار بازی به صورت دور باشد تمام مکان های اشغال شده در ابتدا یا انتهای هر راند خالی شده و مجددا در دسترس قرار می گیرند.
اقدامات معمولاً با قرار دادن قطعات بازی یا توکن ها روی قسمت مورد نظر انتخاب می شوند. هر بازیکن معمولاً تعداد محدودی از مهره ها را دارد که می تواند با آن ها در روند کار شرکت کند. بعضی از بازی ها برعکس این کار را انجام می دهند: نوبت با فضاهای پر شده توسط مهره ها شروع می شود که بازیکنان با پرداخت هزینه به جابجا کردن و برداشتن مهره مبادرت می کنند.
از نقطه نظر موضوعی ، قطعات بازی که بازیکنان برای رزرو اقدامات استفاده می کنند اغلب نمایانگر کارگران هستند (اما این دسته از سازوکارها لزوماً محدود به این نمایش موضوعی نیستند). به عبارت دیگر ، بازیکنان اغلب از نظر موضوعی “کارگران را مستقر می کنند” تا نشان دهند کدام اقدامات توسط هر بازیکن صورت گرفته است. به عنوان مثال ، در Agricola هر بازیکن با دو قطعه به نمایندگی از اعضای خانواده شروع به بازی می کند که می تواند با قرار دادن آن ها در صفحه منابع را جمع آوری کند یا اقدامات دیگری مانند ساختن نرده ها را انجام دهد. وقتی کسی قطعه ای را روی یک فضای مشخص قرار می دهد، آن عمل دیگر تا دور بعدی در دسترس نیست.
Keydom که در سال ۱۹۹۸ منتشر شد ، به عنوان اولین بازی ژانر جایگذاری کارگر شناخته می شود.
مهم ترین افتخارات:
۲۰۰۸ نامزد بازی سال اشپیل (spiel)
2008 بازی توصیه شده اشپیل (spiel)
2008 نامزد بهترین بازی خانوادگی گلدن گیک (Golden Geek)
2009 نامزد بهترین بازی گیمر ها گلدن گیک (Golden Geek)
دیدگاهتان را بنویسید