جییپور (۲۰۰۹)
امتیاز
۷٫۹
جیپور یک بازی دو نفره است. نام این بازی در واقع نام شهری است در هند که دیوار های صورتی دارد، علت صورتی بودن مقسم بازی و دیوار های به تصویر در آمده در کارت ها هم، همین است. این بازی قوانین کم و ساده ای دارد و بسیار ساده به نظر می رسد
۲ نفره
۳۰ دقیقه
۸+ سال
۱٫۵ از ۵
طراح بازی: سباستین پاوچون
نوع بازی: خانوادگی
امتیاز دهی کاربران
۲٫۵ (از ۲ رای)جیپور یک بازی دو نفره است. نام این بازی در واقع نام شهری است در هند که دیوار های صورتی دارد. علت صورتی بودن مقسم بازی و دیوار های به تصویر در آمده در کارت ها هم، همین است. این بازی قوانین کم و ساده ای دارد و بسیار ساده به نظر می رسد.
اما در واقعیت، هنگامی که این بازی را به دیگران آموزش می دهید؛ متوجه خواهید شد که یادگیری آن برای بار اول دشوار است. پس به عنوان بازی اول برای اکثر مخاطبین مناسب نیست و سنگین تلقی می گردد.
روتین و ساده
البته پس از یادگیری جیپور، خواهید دید که بازی بسیار روتین و ساده است. ترتیب فروش کالا ها، استفاده درست از شتر ها و دقت در اینکه چه عملی را در چه زمانی انجام دهید و نوبت حرکت با خودتان باشد یا حریف از جمله چالش هایی هست که شما در این بازی با آن مواجه می شوید.
راستی نقش آن پاندای مخفی شده در تصویر یکی از کارت ها چیست؟
از سایر بازی های طراح این بازی آقای سباستین پاوچون، می توان به جامائیکا و آنلاک اشاره کرد که در طراحی این بازی ها نقش داشته است.
توضیح بازی:
شما یکی از دو تاجر قدرتمند در شهر جیپور ، پایتخت راجستان هستید. اما این برای شما کافی نیست! زیرا تنها یک بازرگان با دو “مهر عالی” ، این حق را دارد که در دربار ماهاراجا دعوت شود. بنابراین می خواهید با خرید، مبادله و فروش با قیمت های بهتر و بهتر از رقیب مستقیم خود عمل کنید. این ها همه در حالی است که باید به گله شترها نیز توجه کنید.
Jaipur یک بازی با کارت سریع است، ترکیبی از تاکتیک ها ، خطر و شانس می باشد.
اکشن ها
در نوبت خود، می توانید کارت بردارید یا تجارت کنید (فروش کالا یا تعویض آن). اگر کارت بر می دارید، باید بین گرفتن همه شترها، گرفتن یک کارت از بازار یا تعویض کارت (۲ الی ۵ تا) بین بازار و کارت های خود، انتخاب کنید.
اگر کارت می فروشید ، فقط می توانید یک نوع کالا را بفروشید! و به همان تعداد کارت هایی که به فروش می رسانید، توکن امتیاز آن نوع را دریافت می کنید. با پیشرفت بازی ارزش توکن ها کاهش می یابد! بنابراین بهتر است عجله کنید!
از طرف دیگر ، برای فروش سه ، چهار یا پنج کارت از یک نوع کالا، جوایز فزاینده ای در بر خواهد داشت. بنابراین بهتر است صبر کنید! شما نمی توانید شتر بفروشید، اما آن ها برای تجارت مهم هستند و در پایان دور نیز ارزش دارند.
استفاده ی درست از آن ها می تواند نقش کلیدی در پیروزی شما ایفا کند پس از آن ها هوشمندانه استفاده کنید.
مکانیسمها در بازی جیپور:
بازی هایی هستند که در آن بازیکنان کارت هایی را از یک زیر مجموعه محدود ، مانند یک فضای مشترک ملموس ، برای به دست آوردن مزیت (فوری یا بلند مدت) یا جمع آوری کارت هایی که برای تحقق اهداف درون بازی استفاده می کنند، انتخاب می کنند.
نکته: که بازی هایی که کارت ها به سادگی از روی دسته کارت ها برداشته می شوند ، بازی های تهیه کارت نیستند.
معنی
کارت برداشتن به این معنی است که بازیکنان حق انتخاب دارند و امکان تهیه کارت برای بازیکنان دیگر هم وجود دارد و ممکن است کارتی را که شما می خواهید را بازیکنان دیگر بردارند. به عنوان مثال ، در Ticket to Ride ، بازیکنان می توانند کارت های خود را از میان کارت های رو شده انتخاب کنند.
بنابراین اگرچه بیشتر کارت های یک بازی فقط به صورت تصادفی کشیده می شوند، اما باز هم می توان آن را یک بازی کارت برداشتن در نظر گرفت.
تعمیم
اصطلاح “کارت برداشتن” می تواند در مورد بازی هایی اعمال شود که بازیکنان به جای کارت ، کاشی یا اشیاء مشابه دیگر را بر می دارند. پس مفهوم کارت فقط به کارت بازی اشاره ندارد.
اصطلاح کارت در اینجا مجموعه ای از اشیاء بازی را نشان می دهد که حاوی اطلاعات مربوط به آنها برای گیم پلی است.
بازی های مدیریت دست، بازی هایی کارتی هستند که بازیکنان را به خاطر بازی کارت در دنباله ها یا گروه های خاص پاداش می دهند. توالی / گروه بندی بهینه بسته به موقعیت صفحه، کارت های نگه داشته شده و کارت های بازی شده توسط حریفان، ممکن است متفاوت باشد. مدیریت دست شما به معنای به دست آوردن بیشترین ارزش کارت های موجود در شرایط معین است. کارتها معمولاً چندین استفاده را در بازی دارند و بیشتر دنباله “بهینه” را به خطر می اندازند.
هدف اصلی مکانیزم مجموعه چینی، تشویق یک بازیکن برای جمع آوری مجموعه ای از یک چیز است. به عنوان مثال ، بازیکنان انواع مختلفی از لوبیا را در Bohnanza (یا همان بازی جالیز خودمان) جمع آوری و برداشت می کنند.
بازی ای که در آن بازیکنان تا رسیدن به شرایط متوقف کننده، بازی می کنند ، سپس امتیازات را محاسبه کرده ، بازی را مجدداً آغاز می کنند و یک یا چند دور اضافی را بازی می کنند. نتیجه ی بازی بعد از چندر راند مشخص می شود و برای تعیین برنده ، امتیازات جمع می شود.
مهم ترین افتخارات:
۲۰۱۰ نامزد بهترین بازی کارتی گلدن گیک (Golden Geek)
۲۰۱۰ نامزد بهترین بازی دو نفره گلدن گیک (Golden Geek)
۲۰۱۰ بازی توصیه شده اشپیل
دیدگاهتان را بنویسید