سنچری : جاده ادویه (۲۰۱۷)
امتیاز
۷٫۸
در سنچری افراد در نقش رهبران کاروان در صدد تجارت و تبدیل محصولاتشان به امتیاز هستند. در این بین کارت هایی تهیه می کنند که قابلیت ایشان را می افزاید. علاوه بر برنامه ریزی برای آنچه می خواهید تهیه کنید باید نیم نگاهی به رقبا داشته باشید تا جای اشتباهی سرمایه گذاری نکنید که شما در بازی عقب می اندازد.
۵ - ۲ نفره
۴۵ - ۳۰ دقیقه
۸+ سال
۱٫۷۷ از ۵
طراح بازی: امرسون ماتسوچی
نوع بازی: خانوادگی
امتیاز دهی کاربران
۰ (از ۰ رای)سنتری یا درست تر بگو ایم سنچری (century) یک سری بازی است که حال به بررسی نسخه ی جاده ادویه (اسپایس رود/ spice road) می پردازیم. از نکات زیبای این سری بازی، در کنار هم قرار گرفتن تصویر جعبه های بازیشان و معنا دار بودن آن است. بسیاری بر این باورند که این بازی شبیه اسپلندر بوده و می تواند طرفداران آنان را راضی کند. در سنچری(سنتری) افراد در نقش رهبران کاروان در صدد تجارت و تبدیل محصولاتشان به امتیاز هستند. در این بین کارت هایی تهیه می کنند که قابلیت ایشان را می افزاید.
علاوه بر برنامه ریزی برای آنچه می خواهید تهیه کنید باید نیم نگاهی به رقبا داشته باشید تا جای اشتباهی سرمایه گذاری نکنید که شما را در سنچری عقب می اندازد. به طور معمول داشتن کارت های امتیازی بیشتر بهتر از کارت با امتیاز بالاتر است؛ زیرا سریع تر بازی را به اتمام رسانده و برنده خواهید شد. توجه کنید بعضی از کارت های بازار بیشتر از بقیه می ارزند. در تهیه این قبیل کارت ها دست و دلباز باشید و عجله کنید!
توضیح بازی سنچری:
Century: Spice Road اولین بازی سری از بازی های سنچری است که تاریخچه هر قرن را با تجارت ادویه به عنوان اولین موضوع بخش بررسی می کند. در Century: Spice Road ، بازیکنان رهبران کاروانی هستند که از جاده ابریشم برای ارائه ادویه به نقاط دور قاره برای شهرت و شکوه سفر می کنند. در هر نوبت ، بازیکنان یکی از چهار عمل را انجام می دهند:
- ایجاد مسیر تجارت (با گرفتن کارت بازار)
- ایجاد یک تجارت یا تولید ادویه (با بازی کردن یک کارت از دست)
- برآورده کردن نیاز بازار (با برآورده کردن الزامات کارت امتیاز و کسب آن)
- استراحت کردن (با برداشتن تمام کارت هایی که بازی کرده اید و برگرداندن آن ها به دستتان)
وقتی یک بازیکن پنجمین امتیاز خود را کسب کند ، بازیکنی که بیشترین امتیاز را داشته باشد برنده ی بازی می شود.
مکانیسمهای سنچری:
هر بازیکن مجموعه ای از عملکردها را در اختیار دارد که در کارت ها، نشانه ها یا سایر موارد مشخص شده است. پس از اجرا ، آنها خرج می شوند و ممکن است تا زمان بازیابی دوباره اجرا نشوند. بازیابی اقدام معمولاً یک اقدام است، یا ممکن است یک نوبت کامل باشد.
بازی های مدیریت دست، بازی هایی کارتی هستند که بازیکنان را به خاطر بازی کارت در دنباله ها یا گروه های خاص پاداش می دهند. توالی / گروه بندی بهینه بسته به موقعیت صفحه، کارت های نگه داشته شده و کارت های بازی شده توسط حریفان، ممکن است متفاوت باشد.
بهینه
مدیریت دست شما به معنای به دست آوردن بیشترین ارزش کارت های موجود در شرایط معین است. کارتها معمولاً چندین استفاده را در بازی دارند و بیشتر دنباله “بهینه” را به خطر می اندازند.
در بازی ساباتور نیز مانند سنچری از این مکانیسم استفاده شده است.
مکانیسم تهیه کارت به کار رفته در سنچری، سیستمی است که در آن بازیکنان کارت هایی را از یک زیر مجموعه محدود ، مانند یک فضای مشترک ملموس ، برای به دست آوردن مزیت (فوری یا بلند مدت) یا جمع آوری کارت هایی که برای تحقق اهداف درون بازی استفاده می کنند ، انتخاب می کنند.
نکته: که بازی هایی که کارت ها به سادگی از روی دسته کارت ها برداشته می شوند ، بازی های تهیه کارت نیستند.
معنی
تهیه کارت به این معنی است که بازیکنان حق انتخاب دارند و امکان تهیه کارت برای بازیکنان دیگر هم وجود دارد و ممکن است کارتی را که شما می خواهید را بازیکنان دیگر بردارند. مشابه آن چه در سنچری دیدیم. به عنوان مثال ، در Ticket to Ride ، بازیکنان می توانند کارت های خود را از میان کارت های رو شده انتخاب کنند. بنابراین اگرچه بیشتر کارت های یک بازی فقط به صورت تصادفی کشیده می شوند ، اما باز هم می توان آن را یک بازی تهیه در نظر گرفت.
تعمیم
اصطلاح “تهیه کارت” می تواند در مورد بازی هایی اعمال شود که بازیکنان به جای کارت ، کاشی یا اشیاء مشابه دیگر را بر می دارند. پس مفهوم کارت فقط به کارت بازی اشاره ندارد.
اصطلاح کارت در اینجا مجموعه ای از اشیاء بازی را نشان می دهد که حاوی اطلاعات مربوط به آنها برای گیم پلی است.
بازیکنان برای بدست آوردن پاداش (امتیاز) در طول بازی ، قراردادها را انجام می دهند. یعنی مثلا به دست آوردن سه موز و دو سیب معادل ۵ امتیاز است. این قرارداد ها می تواند عمومی باشد، یعنی همه بازیکنان می توانند با انجام شرایط از امتیاز آن بهره ببرند؛ یا شخصی باشد ، یعنی فقط بازیکن صاحب آن قادر به انجام آن است.
بازیکنان برای خودشان دسته کارت های مختلف بازی می کنند، به دنبال به دست آوردن کارت های جدید و بازی های تکراری از طریق کارت های خود هستند و با گذشت زمان از طریق خرید کارت، آن ها را بهبود می بخشند. دسته کارت های شما، نوع اکشن و دایره ی عملتان را مشخص خواهد کرد.
هدف اصلی مکانیزم مجموعه چینی، تشویق یک بازیکن برای جمع آوری مجموعه ای از یک چیز است. به عنوان مثال ، بازیکنان انواع مختلفی از لوبیا را در Bohnanza (یا همان بازی جالیز خودمان) جمع آوری و برداشت می کنند.
در بازی Abyss نیز از این مکانیسم استفاده شده است.
اگر بازیکنان برخی از اقدامات یا منابع را انتخاب نکنند ، ارزش آن ها افزایش می یابد. بازی پورتوریکو یک نمونه کلاسیک از این روش است، زیرا موارد انتخاب نشده سکه ای روی آنها گذاشته می شود. یا مانند خواستن کارت دورتر در سنچری. این مکانیسم یک روش ساده برای ایجاد تعادل بین گزینه های مختلف برای طراحان است. این پول یا ممکن است از طریق بانک ، مانند پورتوریکو ، یا از طریق خود بازیکنان مانند سنچری
مهم ترین افتخارات:
۲۰۱۷ برنده ی بهترین بازی کارتی سال گلدن گیک (Golden Geek)
۲۰۱۷ نامزد بهترین بازی سال گلدن گیک (Golden Geek)
۲۰۱۷ نامزد بهترین بازی خانوادگی سال گلدن گیک (Golden Geek)
۲۰۱۷ بازی توصیه شده دوستانه اشپیل
دیدگاهتان را بنویسید