رخ پنجم: اصطلاحات اتاق فرار

رخ پنجم: اصطلاحات اتاق فرار

در این رخ قصد دارم اصطلاحات اتاق فرار را مورد بررسی قرار دهم که اگر احیانا، آن ها را شنیدید، منظور از این اصطلاحات را متوجه شوید:

گیم مستر

شخصی که از طریق دوربین ها در تمام مدت بازی شما رو چک می کند و هر جا برای حل معما ها نیاز به کمک داشته باشید، راهنماییتان می کند. همچنین قبل و بعد از بازی توضیحات لازم در مورد اتاق فرار و قوانین را به شما می دهد. پیش از این هم سر بسته از اصطلاح گیم مستر در رخ های قبلی استفاده کرده بودیم و توضیحات مختصری در باب اهمیت نقش گیم مستر داده بودیم. گیم مستر پیش از شروع بازی معمولا کاری های زیر را انجام می دهد:
– توضیحاتی در مورد انواع قفل های بازی می دهد و چگونگی باز شدن قفل ها را به شما آموزش می دهد.
– وسایل اضافی شما مانند تلفن همراه، ساعت هوشمند و … که امکان بردن آن ها به اتاق وجود ندارد را می گیرد.
– داستان بازی را تعریف کرده و شما را وارد حال و هوای اتاق می کند.

عموما گیم مستر ها صحبت خود را با این جمله آغاز می کنند: تا حالا تجربه ی اتاق فرار داشته اید؟

هینت

اصطلاحاً به راهنمایی ها و پیام هایی که از طرف گیم مستر برای شما ارسال می گردد، هینت گفته می شود. از لحاظ لغوی hint به معنای اشاره است. هینت دهی در بازی های مختلف به روش های متفاوتی انجام می شود و این بستگی به راه ارتباطی شما با گیم مستر و البته سناریو و داستان بازی دارد. مثلا این اتفاق می تواند به وسیله ی یک بیسیم انجام شود یا یک آیفون یا تلفن همراه! در اکثر اتاق ها مانیتور های نشان دهنده ی زمان باقی مانده ی شما، هینت را نمایش می دهند.
اتاق های فرار غالبا دارای سه هینت رایگان هستند و از هینت چهارم به بعد، با کسر مقداری از زمان شما، هینت داده می شود. در ده دقیقه ی ابتدایی عموما هینتی داده نمی شود؛ چرا که بر این باورند باید با فضای اتاق آشنا شده و خوب همه چیز را بررسی کنید. از هینت گرفتن نترسید! افراد باهوش به نحو احسن از هینت گرفتن استفاده می کنند و تشخیص زمان مناسب هینت گرفتن خود گواه این موضوع خواهد بود.
هینت ها با توجه به زمان باقیمانده تان، مقدار نزدیکی شما به حل سوال و عملکردتان در اتاق به صورت مستقیم یا غیر مستقیم داده می شود.

اکتور

در بعضی از اتاق فرار ها، مخصوصاً در ژانر ترسناک فرد یا افرادی در بازی حضور خواهند داشت که هدفشان ترساندن شما و القای حس هیجان و ترس به تیم شماست! اصطلاحاً به این افراد آیتم زنده یا سوم شخص یا اکتور گفته می شود. اکتور ها طبق عرف نباید تماسی با شما داشته باشند. شما هم سعی کنید آن ها را اذیت نکنید و فاصله تان با اکتور ها را حفظ کنید!

Don't Touch (دنت تاچ) یا دست نزنید

در هر اتاق فرار وسایلی وجود دارد که نباید به آن ها دست زد. عموما این وسایل با یک برچسب دنت تاچ یا همان دست نزنید خودمان مشخص شده اند! در بعضی موارد هم، قبل از ورود به اتاق، گیم مستر آن ها را برایتان مشخص می کند.
درست است که وسایل دونت تاچ، نیازی به دست زدن و جابجایی ندارند اما شاید نگاه کردن به آن ها برای حل بعضی از معما ها لازم باشد. یا مثلا با نزدیک کردن یک شیء به آن ها، مکانیسمی فعال می گردد.

شما چه اصطلاحات دیگری رو شنیده اید؟ چه اصطلاحاتی را معنی اش را نمی دانید؟ در قسمت نظرات برای ما بنویسید.

اشتراک‌گذاری

دقیقا یادم نمیاد اولین بازی رومیزی رو که بازی کردم چند ساله بودم، اما فکر میکنم حدودا 12،13 ساله بودم که به بقیه بازی یاد می دادم. اون موقع ها اعتقاد داشتم هر کی شطرنج بلد باشه، بقیه ی بازی های فکری رو هم بهتر بازی می کنه! از طرف شهرداری تو برنامه های مختلف سعی می کردم از بازی ها برای مردم بگم و ی تعداد بازی یادشون بدم. گذشت و گذشت و گذشت و الان بهم می گند روانشناس! تو دو تا از بهترین دانشگاه های ایران درس خوندم و کلی چیز یاد گرفتم . تو تمام این مدت این علاقه به بازی و خصوصا بازی های رومیزی کنارم موند. عاشق بازی مافیام و حس می کنم تو بازی های رومیزی و مافیا خیلی خوبم، ادعا نمی کنم که می برم ولی مطئنم وقتی باهام بازی می کنید بهتون خوش میگذره. اسکیپ روم یا اتاق فرار رو هم خیلی دوست دارم، کلا با هر چیزی که توش خودم رو به چالش بکشم حال می کنم. بازی رومیزی همیشه بهونه ای بوده که کمک کنه کنار کسایی که دوستشون دارم بهمون خوش بگذره. همین دوستایی که اینجا درباره شون می خونید و کل دوست دیگه که اینجا نیستند به همین بهونه وارد زندگیم شدند. قرار اینجا یاد بگیریم چطوری بازی کنیم، چطوری زندگی کنیم وچطوری تعامل کنیم با بقیه، همش به بهونه ی بازی رومیزی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *