راهنمای فارسی پچ ورک

پچ ورک (۲۰۱۴)

امتیاز
۸٫۲

در Patchwork، دو بازیکن برای ساخت زیباترین لحاف های چند تکه (گرفتن بیشترین امتیاز) روی برد شخصی ۹*۹ خودشان رقابت می کنند. برای شروع بازی، تمام تکه ها را بصورت تصادفی در یک دایره قرار دهید و یک نشانگر   (میپلی که ما می گوییم قرقره) را مستقیماً در جهت عقربه های ساعت از پچ ۲-۱ قرار دهید. هر بازیکن پنج دکمه (پول رایج بازی) را می گیرد و شخصی به عنوان بازیکن شروع انتخاب می شود.

تعداد بازیکن
۲ نفره
۱۵-۳۰دقیقه
شرایط سنی بازی
۸+ سال
۱٫۶۶ از ۵

طراح بازی: اوه روزنبرگ

نوع بازی: انتزاعی و خانوادگی

درحال ارسال
امتیاز دهی کاربران
۰ (از ۰ رای)

پچ ورک (patchwork) یا بازی چهل تکه یک بازی دو نفره انتزاعی است. در آن افراد برای بهتر پر کردن صفحه ی خود از قطعات آماده و در دسترس در بازی به رقابت می پردازند.

اوه روزنبرگ یکی از برجسته ترین طراحان دنیای بردگیم است. او بازی هایی نظیر اگریکلا (Agricola)، کاورنا (Caverna) ، بونانزا (Bohnanza) و نوا لونا (Nova Luna) را طراحی کرده است. روزنبرگ به صورت خلاقانه ای پچ ورک را انتزاعی طراحی کرده است که هم در رده بازی های انتزاعی و هم خانوادگی از رتبه ی بسیار خوبی برخوردار است. پچ ورک توانسته مکانیسم های زیبایی را با هم ترکیب کرده و خروجی جذابی به ارمغان بیاورد.

توضیح بازیتوضیح بازی:

در Patchwork (پچ ورک)، دو بازیکن برای ساخت زیباترین لحاف های چند تکه (گرفتن بیشترین امتیاز) روی برد شخصی ۹*۹ خودشان رقابت می کنند. برای شروع بازی ، تمام تکه ها را به صورت تصادفی در یک دایره قرار دهید. یک نشانگر (میپلی که ما می گوییم قرقره) را مستقیماً در جهت عقربه های ساعت از پچ ۲*۱ قرار دهید. هر بازیکن پنج دکمه (پول رایج بازی) را می گیرد. شخصی به عنوان بازیکن شروع انتخاب می شود. مثلا کسی که آخرین بار از سوزن استفاده کرده است!

اکشن ها

در نوبت تان، یک بازیکن یا یکی از سه تکه مقابل نشانگر در جهت عقربه های ساعت را خریداری می کند. برای خرید یک تکه، هزینه های لازم (دکمه های نشان داده شده بر روی تکه) را پرداخت می کنید. قرقره را به محل آن تکه در دایره منتقل می کنید. وصله را به صفحه بازی خود اضافه کرده و سپس مهره زمان خود را در صفحه زمان مطابق با زمان نشان داده شده در تکه به جلو می برید. شما می توانید وصله را در هر جای بردتان قرار دهید به شرطی که با تکه های دیگر همپوشانی نداشته باشد.

تغییر نوبت

اگر مهره زمانی شما پشت یا بالای مهره زمانی حریف قرار داشته باشد، هم چنان نوبت شماست. در غیر این صورت حریف بازی می کند.
یا به جای خرید وصله، می توانید پاس بدهید. برای این کار ، شما مهره ی زمان خود را بلافاصله به یک خانه بعد از مهره زمان حریف منتقل می کنید. سپس برای هر خانه ای که حرکت کرده اید، یک دکمه از بانک دریافت کنید.

درآمد دائمی

علاوه بر هزینه دکمه و هزینه زمان که با یک برچسب مشخص شده اند، هر تکه بر روی خود از دکمه های ۳-۰ نیز بهره می برد. هنگامی که مهره زمان خود را بر روی خانه ای که نماد دکمه دارد، در مسیر زمان حرکت می دهید، “درآمد دکمه” را بدست می آورید: تعداد دکمه های روی تکه های استفاده شده در بردتان (صفحه دوخت و دوز) را جمع کنید. سپس به همان تعداد از بانک دکمه دریافت کنید.

تکه های چرم

علاوه بر این ، صفحه ی زمان پنج تکه ۱*۱ را روی آن نشان می دهد، در هنگام چیدمان پچ ورک ، پنج تکه ۱*۱ واقعی را روی این خانه ها قرار دهید. هر کس برای اولین بار از این تکه ها در مسیر زمان بگذرد، آن را برداشته و بلافاصله آن را روی صفحه بازی خود قرار می دهد. فرق نشانه ی دکمه ها و نشانه ی تکه های چرم در این است که دکمه ها را هر بازیکنی که عبور کند از آن ها پاداشش را می گیرد ولی تکه های چرم را فقط اولین بازیکنی که از آن عبور می کند، بهره مند می شود.

کاشی ویژه

علاوه بر این ، اولین بازیکنی که یک مربع ۷*۷ را به طور کامل در صفحه بازی خود پر کند، در پایان بازی یک کاشی جایزه ویژه به ارزش ۷ امتیاز اضافی کسب می کند. (البته این در هر بازی اتفاق نمی افتد، یعنی ممکن است بازیکنان موفق به تکمیل مربع ۷×۷ خود نشوند.)

اتمام بازی

هنگامی که یک بازیکن اکشنی را انجام دهد که مهره زمان خود را به میدان مرکزی مسیر زمان منتقل کند، یک درآمد دکمه نهایی را از بانک می گیرد و بازی او به اتمام می رسد. در پچ ورک هنگامی که هر دو بازیکن در مرکز باشند، بازی به پایان می رسد و امتیاز شماری صورت می گیرد. هر بازیکن یک امتیاز به ازای هر دکمه ای که در اختیار دارد دریافت می کند. سپس برای هر مربع خالی روی صفحه بازی خود دو امتیاز از دست می دهد. 

امتیازات می توانند منفی باشند. بازیکنی که دارای بیشترین امتیاز است، می برد. در صورت تساوی بازیکنی برنده است که زود تر بازی را به اتمام رسانده است.

بازی پچ‌ورک

مکانیسم بازیمکانیسم‌ها:

افتخارات بازیمهم ترین عناوین و افتخارات:

۲۰۱۴ برنده جایزه بهرین بازی انتزاعی گلدن گیک (Golden Geek)

۲۰۱۴ نامزد بهترین بازی دو نفره گلدن گیک (Golden Geek)

دانلود فایل های بازی:

اشتراک‌گذاری

دقیقا یادم نمیاد اولین بازی رومیزی رو که بازی کردم چند ساله بودم، اما فکر میکنم حدودا 12،13 ساله بودم که به بقیه بازی یاد می دادم. اون موقع ها اعتقاد داشتم هر کی شطرنج بلد باشه، بقیه ی بازی های فکری رو هم بهتر بازی می کنه! از طرف شهرداری تو برنامه های مختلف سعی می کردم از بازی ها برای مردم بگم و ی تعداد بازی یادشون بدم. گذشت و گذشت و گذشت و الان بهم می گند روانشناس! تو دو تا از بهترین دانشگاه های ایران درس خوندم و کلی چیز یاد گرفتم . تو تمام این مدت این علاقه به بازی و خصوصا بازی های رومیزی کنارم موند. عاشق بازی مافیام و حس می کنم تو بازی های رومیزی و مافیا خیلی خوبم، ادعا نمی کنم که می برم ولی مطئنم وقتی باهام بازی می کنید بهتون خوش میگذره. اسکیپ روم یا اتاق فرار رو هم خیلی دوست دارم، کلا با هر چیزی که توش خودم رو به چالش بکشم حال می کنم. بازی رومیزی همیشه بهونه ای بوده که کمک کنه کنار کسایی که دوستشون دارم بهمون خوش بگذره. همین دوستایی که اینجا درباره شون می خونید و کل دوست دیگه که اینجا نیستند به همین بهونه وارد زندگیم شدند. قرار اینجا یاد بگیریم چطوری بازی کنیم، چطوری زندگی کنیم وچطوری تعامل کنیم با بقیه، همش به بهونه ی بازی رومیزی!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *