فایو ترایبز (۲۰۱۴)
امتیاز
۸
five tribes (فایو ترایبز) یا پنج قبیله ، رقابتی هیجان انگیز بر سر تصاحب تخت سلطنت است.
در این بازی با روایتی جدید و جالب از مکانیسم کارگر گذاری و نوبت دهی روبرو می شویم که باعث پیچیده شدن روند تصمیم گیری در بازی می شود . همچنین تنوع امتیازگیری در بازی استراتژی های متنوعی را بوجود می آورد
۴ - ۲ نفره
۸۰ - ۴۰ دقیقه
۱۳+ سال
۲٫۸۵ از ۵
طراح بازی: برونو کاتالا
نوع بازی: استراتژی
امتیاز دهی کاربران
۰ (از ۰ رای)five tribes (فایو ترایبز) یا پنج قبیله ، رقابتی هیجان انگیز بر سر تصاحب تخت سلطنت است.
در این بازی با روایتی جدید و جالب از مکانیسم کارگر گذاری و نوبت دهی روبرو می شویم که باعث پیچیده شدن روند تصمیم گیری در بازی می شود . همچنین تنوع امتیازگیری در بازی استراتژی های متنوعی را بوجود می آورد. گاهی باید امتیازاتی را از دست بدهید تا حرکت اول را انجام دهید و به امتیازات بیشتری دست پیدا کنید، اما حریفان شما هم می توانند با پیشنهادات بالاتر زودتر از شما بازی را شروع کنند و باعث ضرر شما بشوند؛ پس همیشه یک نقشه جایگزین داشته باشید.
حواستان به قابلیت جن هایی که به خدمت گرفته اید باشد و از آن ها غافل نشوید.
توضیح بازی:
با عبور از سرزمین هزار و یک شب، کاروان شما به سرزمین های سلطان نغله میرسد. سلطان پیر به تازگی در گذشته و کنترل نغله از دست رفته است. اوراکل پیشگویی کرده که غریبه هایی با کنترل کردن پنج قبیله قصد نفوذ به شهر افسانه ای را دارند. آیا شما پیشگویی را به حقیقت تبدیل می کنید؟ جن های پیر را فراخوانی کنید، قبیله ها را در موقع مناسب به موقعیت خود منتقل کنید تا شاید سلطنت به دست شما بیفتد.
Five Tribes توسط برونو کاتالا طراحی شده و بر اساس یک رسم قدیمی بازی های آلمانی از میپل های چوبی استفاده شده است. در اینجا، با یک پیچ و تاب منحصر به فرد به ژانر استاندارد “قرار دادن کارگر” روبرو می شویم ، بازی با میپل هایی که از آغاز روی صفحه بازی قرار گرفته اند شروع می شود و بازیکنان باید با زیرکی آن ها را روی روستاها، بازارها، واحه ها و مکان های مقدس حرکت دهند. اینکه چگونه، چه موقع و در کجا این پنج قبیله آدم کش، ریش سفیدان، معماران، تاجران و وزیران را از مکان خود خارج کرده و حرکت دهید، پیروزی یا شکست شما را تعیین می کنند.
همان طور که متناسب با یک بازی Days of Wonder است، قوانین ساده و آسان برای یادگیری است. اما برای برنده شده نیاز به طراحی یک استراتژی قوی دارید. شما باید به دقت بررسی کنید که چه حرکاتی می تواند به شما امتیاز خوبی بدهد و حریفان خود را در معرض آسیب قرار دهید. شما باید مسیرهای مختلفی را برای رسیدن به پیروزی بسنجید، از جمله احضار جن های قدرتمند که ممکن است در تلاش برای کنترل این سلطنت افسانه ای به هدف شما کمک کند.
مکانیسمها:
این مکانیسم از شما می خواهد برایبهبود موقعیت خود در بازی ، کالاهای پیشنهادی را معمولاً به صورت پولی در حراج کالا قرار دهید. این کالاها به بازیکنان اجازه می دهند اقدامات آینده را بهبود بخشند یایک موقعیت را بهبود بخشند. حراج شامل گرفتن نوبت قرار دادن مناقصه بر روییک کالای معین تا زمانی که یک برنده تعیین شود ، می باشد و به برنده این امکان را می دهد تا کالای مورد نظر را کنترل کند. معمولاً یک قانون در بازی وجود دارد که اگر هیچ بازیکنی علاقه ای به قیمت فعلی آن نداشته باشد ، قیمت قیمت کالا مورد نظر را کاهش مییابد. در اکثر بازی ها ، هنگامی که یک برنده براییک مورد انجام می شود ، اگر موارد بیشتری برای پیشنهاد وجود داشته باشد ، حراج دیگری برای آن موارد برگزار می شود. این روند تا زمانی که شرایط بازی برآورده نشود یا موارد در مرحله حراج بازیتمام شود ، تکرار می شود. این شبیه به کارگر گذاری است ، اما کارگران می توانند با مناقصه بالاتر نقاط را تعیین قیمت کنند. به عنوان مثال ، در Power Grid ، شما بدون نیروگاه شروع می کنید و برای اینکه بتوانیدبرق تولید کنید ، باید پیشنهادات را بدست آورید. برنده شدن در مناقصه در نیروگاه معین به این بازیکن اجازه می دهد تا آن را به موجودی فعلی نیروگاه های خود بیفزاید و همچنین اجازه می دهد تا انرژی بیشتری در یک نوبت خاص ایجاد شود. به طور کلی ، مناقصه به صورت نوبتی انجام می شود و بازیکنان گزینه ارسال پیشنهادات را دارند.
بازیکنان در پایان بازی جایزه وامتیازات پیروزی را کسب می کنند.
هدف اصلی مکانیزم مجموعه چینی، تشویق یک بازیکن برای جمع آوری مجموعه ای از یک چیز است. به عنوان مثال ، بازیکنان انواع مختلفی از لوبیا را درBohnanza (یا همان بازی جالیز خودمان) جمع آوری و برداشت می کنند.
حالت شروع بازی از بازی به بازی دیگر ، از طریق تغییر در اجزای بازی به اشتراک گذاشته شده مانند نقشه ، و یا تغییر تنظیمات شروع بازیکن ، منابع ، اهداف و غیره متفاوت است.
هر بازیکن اقدامات خاصی دارد که فقط آنها می توانند انجام دهند یا اقدامات استاندارد را اصلاح می کنند.
امتیازات پیروزی (VP) ممکن است به عنوان ارز ( پول رایج بازی) صرف شود تا بر وضعیت بازی تأثیر بگذارد. بازی های تجاری یا اقتصادی که از ارز استفاده می کنند و بیشترین پول را به بازیکنان می دهند ، نمونه های متداول این مکانیسم هستند. با این حال بازی هایی با مضامین دیگر مانند Small World نیز از این مکانیزم استفاده می کنند.
بازی روی یک صفحه مدولار اتفاق می افتد که از چند قطعه ، اغلب کاشی یا کارت تشکیل شده است.
در بسیاری از بازی ها ، قرار دادن صفحه به صورت تصادفی انجام می شود که منجر به ایجاد فرصت های مختلف برای استراتژی و اکتشاف می شود.
برخی از بازی های این گروه دارای چندین صفحه هستند که به طور همزمان استفاده نمی شوند و فضای میز را حفظ می کنند. تخته های بلااستفاده تا زمانی که مورد نیاز نباشند از بازی خارج می شوند.
قطعات بر روی تخته ای با مربع هایی قرار داده می شوند که برای مجاورت و یا حرکت استفاده می شود.
از بهترین بازی های حاوی این مکانیسم می توان بهFive Tribes ، Patchwork ، Santorini و Flash Point اشاره کرد.
در بسیاری از بازی ها ، قرار دادن صفحه به صورت تصادفی انجام می شود که منجر به ایجاد فرصت های مختلف برای استراتژی و اکتشاف می شود.
برخی از بازی های این گروه دارای چندین صفحه هستند که به طور همزمان استفاده نمی شوند و فضای میز را حفظ می کنند. تخته های بلااستفاده تا زمانی که مورد نیاز نباشند از بازی خارج می شوند.
بازیکنان برای سفارش نوبت پیشنهاد می دهند. انواع مکانیسم های حراج ممکن است مورد استفاده قرار گیرد.
در مکانیزم Mancala ، بازیکنان نشانه ها را از یک فضا برمی دارند و سپس آن ها را یکی یکی در فضاهایی در یک جهت خاص در اطراف فضای قبلی قرار می دهند و فضای آخر اهمیت ویژه ای دارد.
این سازوکار علاوه بر بازی معروف Kalah ، در بازی های مدرنی مانند Finca و Theseus: The Dark Orbit نیز دیده می شود.
مهم ترین افتخارات:
۲۰۱۴ برنده بهترین بازی استراتژی گلدن گیک(Golden Geek)
2014 نامزد بهترین بازی سال گلدن گیک(Golden Geek)
دیدگاهتان را بنویسید